Klepacki: nie likwidacja a zawieszanie pociągów

Klepacki: nie likwidacja a zawieszanie pociągów

24 lutego 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

20 lutego Komisja Infrastruktury na posiedzeniu zwołanym na wniosek grupy posłów wysłuchała informacji na temat planów likwidacji kolejowych połączeń międzyregionalnych. Wiceminister infrastruktury, Zbigniew Klepacki, wyjaśnił, że ograniczenie pociągów jest spowodowane pracami remontowymi na liniach.

Fot. Arch. MIR

W uzasadnieniu wniosku o zwołanie posiedzenia poseł Dariusz Piontkowski (PiS) poinformował, że w mediach pojawiła się informacja o zamiarach grupy PKP, dotyczących nowego, marcowego rozkładu jazdy. Według tych informacji PKP Intercity ma zamiar zlikwidować kilkadziesiąt połączeń lub ograniczyć ich zasięg. Plany mają zmniejszyć pracę przewoźnika o prawie 10 proc. Za przykład ilustrujących skalę utrudnień posłużył plan likwidacji 4 połączeń na linii Białystok-Warszawa. Poseł wskazał również na chaos organizacyjny i olbrzymi poziom dezinformacji ze strony PKP, szczególnie w kontekście planowanych kolejnych sześciu zmian w rozkładzie jazdy w 2014 r.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju - Zbigniew Klepacki zaznaczył, że znacząca cześć połączeń nie będzie likwidowana tylko zawieszana, a większość utrudnień spowodowana jest przeprowadzaniem największego w historii procesu inwestycyjnego na kolei. Przyznał, że istnieją problemy z komunikowaniem zmian, co zdecydowanie wymaga poprawy.

Prezes PKP Intercity, Marcin Celejewski poinformował, że wszelkie spekulacje medialne spowodowane były „wyciekiem” informacji wstępnych, co wywołało niepotrzebne zaniepokojenie. Jedynie 7 pociągów zostanie zawieszonych w całej relacji, a 11 zostanie objętych skróceniem relacji i/lub ograniczeniem terminów kursowania. Wszystkie te zmiany poprzedzone są szczegółową analizą i nie powodują likwidacji możliwości przemieszczania się pasażerów. Poinformował również o uruchomieniu komunikacji zastępczej, która ma minimalizować niedogodności komunikacyjne.

Wiceprezes PKP PLK, Andrzej Pawłowski w przedstawionej prezentacji wykazywał, że powodem zawieszania pociągów, zmiany terminów kursowania, wprowadzania tras objazdowych i wydłużenia czasów jazdy, są prowadzone prace torowe. Przedstawił również kluczowe projekty inwestycyjne, realizowane przez PKP PLK w 2014 r., jednocześnie zaznaczając, że spółka dokładnie zaplanowała harmonogram prowadzonych prac. Zapewnił, że rozkłady są zmieniane tak, aby jak najefektywniej wykorzystać postępy w prowadzeniu inwestycji. Priorytetem jest maksymalne wykorzystanie środków europejskich.