Rekordy prędkości i ambitne plany związane z rozwojem kolei dużych prędkości mają także Rosjanie, którzy z planową prędkością 200 km/h jeżdżą już od 30 lat. Taka szybkość jest osiągana na najważniejszej krajowej magistrali, łączącej Moskwę z Sankt Petersburgiem.
Od 1984 r. pasażerów z tą prędkością woziła jednostka elektryczna produkcji radzieckiej ER200, a w 2009 r. zastąpiły ją nowe pociągi „Velaro RUS” produkcji Siemensa o nazwie Sapsan. Jednocześnie na kilkunastokilometrowym, specjalnie przygotowanym, fragmencie linii prędkość rozkładową podniesiono do 250 km/h. Rosjanie pokazali, że w pełni wykorzystują moc nowych pociągów i jednocześnie udowodnili, że można bez problemu osiągać taką prędkość na szerokim torze i przy napięciu 3 KV.
Uroczyste przekazanie Sapsanów do eksploatacji poprzedziło prestiżowe bicie rekordu prędkości. 7 maja 2009 r. udało się pojechać 290 km/h, poprawiając poprzedni rekord 220 km/h, ustanowiony radziecką jednostką ER200.
W niedalekiej przyszłości Rosjanie zamierzają inwestować w koleje dużych prędkości. Ambitny rządowy program zakłada budowę linii KDP z Moskwy do Sankt Petersburga i Niżnyj Nowgorodu, a w dalszej perspektywie także dalej w głąb Uralu. Śmiałe projekty przewidują, że między Moskwą a Sankt Petersburgiem Rosjanie będą jeździli 400 km/h.
Czytaj też:
Rekordy prędkości na torach - Francja
Rekordy prędkości na torach - Niemcy
Rekordy prędkości na torach - Włochy
Rekordy prędkości na torach - Hiszpania
Rekordy prędkości na torach - Belgia, Holandia i Wielka Brytania