Transport miejski Tramwaj do Fordonu: pogoda sprzyja wykonawcy

Tramwaj do Fordonu: pogoda sprzyja wykonawcy

14 marca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Doskonała pogoda sprzyja budowie linii tramwajowej do Fordonu. W ostatnich dniach rozpoczęła się przebudowa pętli przy ul. Wyścigowej. Kierowcy i pasażerowie powoli powinni przygotować się na wiele ważnych zmian. Które zaczną się z początkiem maja.

Fot. UM Bydgoszcz

Rozpoczęcie prac przy przebudowie ważnego węzła przesiadkowego wiąże się ze zmianami w organizacji ruchu . Zamknięty został między innymi przejazd przez ulicę Wyścigową na wysokości pętli autobusowej. Trwa tam budowa kanalizacji oraz nowej pętli tramwajowej. Wykonano już część nowego koryta po wschodniej stronie ul. Wyścigowej  w którym ułożone będzie torowisko. Z kolei pomiędzy ulicami Fordońską i Kamienną trwa budowa kolejnych podpór estakady tramwajowej. Przekroczy ona następnie stację kolejową Bydgoszcz Wschód, ulicę Inwalidów i Lewińskiego.

Estakada

Prace wykonywane są także od strony ul. Lewińskiego, gdzie trwa betonowanie pierwszej podpory. Z kolei od strony ul. Fordońskiej gotowych jest 5 fundamentów oraz jedna podpora. Zaczyna się także szalowanie ławy pod pierwszy przyczółek. Cała estakada liczyć ma 20 podpór o zmiennej wysokości. W tym tygodniu wykonawca przejął  także plac budowy na terenach kolejowych. Umożliwi to prace przy kolejnych podporach oraz przebudowę torów na stacji Bydgoszcz Wschód. To właśnie tu powstanie najważniejszy węzeł przesiadkowy – tramwaj-kolej.

Prace przy budowie estakady wiążą się także ze zmianą organizacji ruchu na ul. Kamiennej. Obecnie wyłączona z ruchu jest połowę południowej jezdni ulic. Rozpoczęło się wykonywanie nowej jezdni o innym przebiegu. Po zakończeniu tych prac zostanie przełożony ruch pojazdów na nową jezdnię i nastąpi przebudowa północnego pasa ruchu. Podczas tych robót możliwy będzie przejazd możliwy tylko jednym pasem.

Prace na Fordonie

Prace budowlane toczą się także w Fordonie. Na osiedlu Przylesie trwają między innymi prace ziemne przygotowujące teren do budowy nowego odcinka ul. Korfantego. Pozwoli to na likwidację niebezpiecznego łuku z łamanym pierwszeństwem przy skrzyżowaniu z Akademicką. W kwietniu planowane jest tam rozpoczęcie prac związanych z układaniem krawężników. Te prace nie powodują jednak większych utrudnień. Po wybudowaniu nowego odcinka  zostanie tam przełożony ruch, a stare fragmenty ulic będą rozbierane, by umożliwić budowę kolejnej pętli awaryjnej.

W bieżącym roku najwięcej prac zaplanowano właśnie na odcinku Wyścigowa-Korfantego. Prace drogowo-torowe będą również prowadzone na odcinku Piłsudskiego - Mariampol. Na całym 10-kilometrowym odcinku powstawać będzie jednak kanalizacja oraz inne instalacje podziemne.

Największa bydgoska inwestycja

Budowa linii do Fordonu, to jedna z największych inwestycji tramwajowych w Polsce, kosztująca 290 mln zł. Będzie ona również połączona z zakupem 12 niskopodłogowych tramwajów.  Dla porównania budowa od podstaw linii tramwajowej w Olsztynie o długości 10 km kosztuje 249 mln zł. Na budowę linii tramwajowej na Piecki i Migowo o długości 3,6 km Gdańsk wyda 116 mln zł. 8-kilometrowy odcinek Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju kosztuje natomiast 240 mln zł. Kraków na trasę tramwajową Lipska-Wielicka o długości 2,1 km zarezerwował 150 mln zł. Rozbudowa sieci tramwajowej w Toruniu zamknie się kwotą 47,3 mln zł.

Fot. UM Bydgoszcz

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Zaawansowane prace na magistrali Kraków – Rzeszów Zaawansowane prace na magistrali Kraków – Rzeszów
Następny artykuł Nowy terminal przeładunkowy powstanie w Bułgarii Nowy terminal przeładunkowy powstanie w Bułgarii