Transport miejski Tłumacz języka migowego do obsługi pasażerów ZTM Warszawa

Tłumacz języka migowego do obsługi pasażerów ZTM Warszawa

29 marca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od wczoraj w Punktach Obsługi Pasażerów warszawskiej komunikacji miejskiej znajdujących się na stacjach metra Centrum i Młociny zostały uruchomione stanowiska z tłumaczem języka migowego on-line.

Fot. ZTM Warszawa

Tłumacz języka migowego (System Języka Migowego, Polski Język Migowy) jest niewielkim urządzeniem, dzięki któremu osoby głuche mogą szybko otrzymać informacje na temat funkcjonowania komunikacji miejskiej w aglomeracji warszawskiej.

Nowe stanowiska działają w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM na stacjach metra Centrum (lok. 2010B) i Młociny. Punkty oraz okienka, w których jest dostępny tłumacz zostały oznaczone specjalnymi piktogramami. Urządzenie jest dostępne w godzinach pracy POP-ów.
Pierwszy tłumacz języka migowego on-line został uruchomiony w 2012 roku w siedzibie Zarządu Transportu Miejskiego przy ulicy Żelaznej 61.

W Polsce jest około 60 tys. osób głuchych i słabosłyszących. Osoby głuche komunikują się z otoczeniem korzystając z Systemu Języka Migowego (SJM) lub Polskiego Języka Migowego (PJM). Użytkownikom  języka migowego, zgodnie z zaleceniami Unii Europejskiej, należy zapewnić „dostęp do komunikowania się w instytucjach publicznych w ich narodowym języku migowym” (2010 Brussels  Declaration on Sign Language in the European Union).  W Polsce od kwietnia 2012 roku obowiązuje Ustawa o języku migowym. Uchwalona 28 lipca 2011 roku ma ułatwiać osobom głuchym komunikowanie się oraz zapewnić dostęp do informacji.