Terminal intermodalny w Karlskronie ożywi gdyński port

Terminal intermodalny w Karlskronie ożywi gdyński port

03 kwietnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Uruchomiony w Karlskronie terminal przeładunkowy w kombinacji kolej - prom pomiędzy Skandynawią a resztą Europy to dodatkowa okazja dla firm kooperujących z Portem Gdynia do wejścia na szwedzki rynek.

Fot. Rafał Wilgusiak

- Na rynku dynamicznie rośnie zapotrzebowanie na rozwiązania intermodalne. W odpowiedzi na ten popyt, staramy się oferować naszym klientom takie rozwiązania. Przykładem może być pociąg intermodalny Kilonia - Werona, skomunikowany z promem Kilonia - Göteborg, który oferujemy 2 razy w tygodniu (niebawem 3) we współpracy z Kombiverkehr oraz Cemat – tłumaczy Henryk Kałużny, menedżer frachtu na Polskę i Ukrainę w Stena Line. - Innym przykładem może być nasza współpraca z operatorem kolejowym ERS Railways BV, który przewozi kontenery i naczepy w relacji Poznań - Rotterdam, skąd Stena Line trasą promową Rotterdam - Harwich dostarcza je dalej do Anglii.

Otwarcie (31 marca) terminala intermodalnego w Karlskronie, w południowej Szwecji, dla ładunków przewożonych w kombinacji kolej-prom zarówno do, jak i z Europy oraz Skandynawii wpisuje się w nowy trend w strategii Stena Line. Przewoźnik, który dotychczas skupiał się na przewozach pasażerskich poszerza swoją ofertę o transport ładunków.

Brama do szwedzkiego rynku

Przez Karlskronę mogą być przewożone całe pociągi złożone z naczep, kontenerów i nadwozi wymiennych, jak i pojedyncze wagony w ruchu rozproszonym. - W najbliższej przyszłości terminal intermodalny w tym mieście może stać się jednym z najważniejszych szwedzkich miejsc przeładunku towarów przewożonych w kombinacji kolej-prom – przekonuje Henryk Kałużny.

Dzięki temu rozwiązaniu oraz bogatej sieci połączeń intermodalnych z Gdyni, autostrada morska Gdynia-Karlskrona, obsługiwana przez promy Stena Line, zyskuje znaczenie dla całego kontynentu.

- Karlskrona Baltic Port jako hub dla towarów wysyłanych zarówno do, jak i z Europy Wschodniej oraz Południowo-Wschodniej umożliwi naszym klientom korzystanie z efektywnego kosztowo systemu, dającego możliwości rozwoju w miarę potrzeb – mówi Christer Kjellberg, manager projektu oraz członek zarządu ds. frachtu w Stena Line. - Karlskrona, a przez to i Gdynia, uzyskają bezpośrednie połączenie z siecią terminali intermodalnych w tak kluczowych miastach Skandynawii jak Sztokholm, Oslo, Göteborg oraz Haparanda, Luleå, Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall, Gävle, Borlänge, Hallsberg, a nawet w Kirunie na północy Szwecji.

- Każda taka inwestycja to korzyść dla naszego portu. Im więcej możliwości i ułatwień, tym większa konkurencyjność naszej oferty – dodaje Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Stena Line stawia na intermodal

Stena Line rozwijając sieć połączeń intermodalnych ma nadzieję na wypromowanie tej technologii, rozumianej nie tylko jako dowozy/odwozy kontenerów morskich na wagonach kolejowych, ale także jako ciekawą alternatywę umożliwiającą dostawy ładunków kontynentalnych z wykorzystaniem dowolnej kombinacji droga/kolej/prom.

- Nasza sieć połączeń promowych to obecnie 23 trasy, co powoduje, że doświadczenie zdobyte podczas tego projektu będzie mogło zaowocować zastosowaniem na innych rynkach podobnych rozwiązań z wykorzystaniem połączeń kolejowych – stwierdza Björn Petrusson, dyrektor ds. frachtu w Stena Line.

Właścicielami Karlskrona Baltic Port są Stena Line (jako udziałowiec większościowy) oraz gmina Karlskrona. Przewoźnikiem, który odwozi ładunki koleją do kluczowych skandynawskich terminali jest Green Cargo. Operatorem logistycznym terminala, czuwającym nad sprawną realizacją przeładunku oraz odpowiedzialnym za magazynowanie jest firma Logent.