Opolskie: plan zakłada utrzymanie tras pociągów

Opolskie: plan zakłada utrzymanie tras pociągów

05 kwietnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Transport publiczny będzie konkurencyjny dla prywatnego wówczas, gdy poprawi się jego punktualność, niezawodność, dostępność, regularność oraz prędkość – wynika z raportu, który wraz z "Planem Zrównoważonego Rozwoju Transportu Publicznego dla województwa opolskiego" przedstawiła na zamówienie urzędu marszałkowskiego spółka Blue Ocean.

Fot. Hans Kloss, Wikipedia

Pierwszego kwietnia dokument konsultowali opolscy starostwie.

Opolski Oddział Przewozów Regionalnych obsługuje 14 linii kolejowych, w ciągu doby kursuje nimi 211 pociągów. Z danych wynika, że siatka połączeń kolejowych województwa jest dość gęsta. Plan zakłada utrzymanie wszystkich dotychczasowych tras.
- Średnio na jeden pociąg przypada u nas 80 pasażerów, co jest niezłym wynikiem w skali kraju – mówi Bartosz Horaczuk, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Gospodarki UMWO.

Blue Ocean rekomenduje rozwój transportu kolejowego, bo jest tańszy i bardziej ekologiczny. Firma zbadała, na jakich stacjach następuje największa wymiana pasażerów. Są to, obok Opola, stacje Strzelce, Kluczbork, Namysłów, Brzeg, Nysa, Olesno, Kędzierzyn-Koźle. Zaproponowano, by właśnie tam zsynchronizować przyjazdy pociągów i autobusów, na placach dworcowych wybudować parkingi, by pasażer mógł się przesiąść do auta lub na rower, i zlikwidować bariery architektoniczne.

Pasażerowie zapytani co jest atutem transportu zbiorowego, odpowiadali, że niska cena i bezpieczeństwo. Najgorzej zaś oceniali złą infrastrukturę i długi czas jazdy. Starostowie zaś zwracali uwagę, że trudno budować parkingi na placach przydworcowych, skoro te są własnością PKP, a te ani myślą coś oddać za darmo.

Sygnalizowali też, że między przewoźnikami kołowymi odbywa się bezpardonowa walka o klienta, za trzy lata, gdy wejdzie w życie ustawa o transporcie zbiorowym nie będzie wielu połączeń, bo większość przewoźników wypadnie z rynku. Obniżka biletów autobusowych na trasie Strzelce-Opole spowodowała, że spółce Przewozy Regionalne ubyło co najmniej 20 proc. pasażerów. Wybrali tego przewoźnika, który ma tańsze bilety i jeździ szybciej (trwa remont linii kolejowej, co wydłużyło przejazd).

Do 11 kwietnia "Plan Rozwoju Transportu Publicznego" będzie dostępny na stronie internetowej województwa opolskiego, można do jego zapisów wnosić uwagi i propozycje.