FRACHT 2014: terminalowy plac budowy (cz.1)

FRACHT 2014: terminalowy plac budowy (cz.1)

09 kwietnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Do niedawna można było narzekać na brak infrastruktury do przeładunku kontenerów z okrętów na kolej i z kolei na samochody. Obecne tempo prac budowlanych w terminalach wskazuje, że znikną wąskie gardła w krajowym łańcuchu logistycznym. Czy to zwiększy poziom przewozu kontenerów koleją?

Fot. Arch. DCT Gdańsk

Najnowocześniejszym terminalem kontenerowym w Polsce jest głębokowodny terminal należący do DCT Gdańsk. Korzystają z niego największego okręty transportowe na świecie, a w ciągu roku jest w stanie obsłużyć prawie półtora miliona TEU. Co więcej, możliwości przeładunkowe obiektu zwiększają się, bo spółka DCT Gdańsk od 10 lat prowadzi inwestycje w rozbudowę obiektu, również w infrastrukturę kolejową.  

– Drugi etap już się kończy. Montujemy dwie kolejne suwnice oraz potrzebną do ich funkcjonowania infrastrukturę. Jest też rozbudowywana bocznica kolejowa, dzięki czemu liczba naszych torów wzrośnie z dwóch do czterech – wymienia Grzegorz Pawłowski, kierownik ds. strategicznych i prawnych w DTC Gdańsk. – W ramach III etapu rozbudowy zostanie zamontowana nowa suwnica nabrzeżowa STS, dla której zostanie też zakupiony komplet wyposażenia do realizacji przeładunków, w tym trzy suwnice placowe RTG, oraz ciągniki terminalowe i naczepy kontenerowe – dodaje.

Aktualnie spółka DCT Gdańsk wybrała w przetargu dostawcę suwnicy STS, która zostanie wykonana u producenta i przywieziona do Gdańska. Jej montaż zakończy się najpóźniej w 2015 r.

P3 szansą dla hubów
Budowa terminalu jest współfinansowana przez Unię Europejską. Wartość III etapu inwestycji, czyli wyposażenia terminalu w kolejną suwnicę i osprzęt, wynosi 52 mln zł, przy czym DCT Gdańsk otrzyma ok. 16 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Działanie 7.4.

Ale to nie wszystkie inwestycje gdańskiego terminalu. DCT równolegle rozbudowuje place składowe. Już w początkach działalności, w latach 2005-2007 spółka zabezpieczyła dodatkowy teren – piaszczyste nabrzeże w kształcie trójkąta o powierzchni 5 ha. Budowana jest tam betonowa nawierzchnia z myślą o nowych powierzchniach składowych. Dzięki tej inwestycji DCT będzie posiadało ponad 40 ha przygotowanych do przechowywania kontenerów.

W 2013 r. terminal obsłużył ponad 1,15 mln TEU, co było rekordem w historii obiektu. Taka dynamika przeładunków dobrze rokuje na przyszłość. – Nasze przeładunki sukcesywnie rosną. W ubiegłym roku realizowaliśmy 58 proc. wszystkich przeładunków w polskich portach morskich. Spodziewamy się, że wielkość przewozów nadal będzie rosła. Chcąc się przygotować do większego popytu inwestujemy w infrastrukturę – tłumaczy Grzegorz Pawłowski.

Już dziś do polskich portów trafia coraz więcej kontenerów, a wkrótce może pojawić się kolejny, silny impuls dla rozwoju intermodalu – tzw. Sojusz P3 w ramach którego trzy największe na świecie linie żeglugowe zaczną ze sobą kooperować (potrzebna jest jeszcze zgoda instytucji antymonopolowych) zwiększając efektywność i zasięg działania. Linia, która zawijała dotychczas tylko do jednego polskiego portu, zacznie korzystać również z pozostałych.

Punktowe inwestycje
Spółka DCT Gdańsk jest jednym z 13 beneficjentów funduszy unijnych, których projekty zakwalifikowały się do Działania 7.4 Rozwój transportu intermodalnego. Łączna wartość dofinansowanych w ramach tego działania wynosi prawie 260 mln zł. Wśród 13 inwestycji siedem stanowią projekty budowy, rozbudowy lub wyposażenia terminali kontenerowych. Pozostałe sześć projektów dotyczy zakupu taboru (np. naczepy i lokomotywy) do realizacji przewozów intermodalnych.

Wkrótce zamieścimy drugą część artykułu o rozbudowie terminali kontenerowych. Cały artykuł ukazał się w aktualnym wydaniu dwutygodnika "Kurier Kolejowy".