FRACHT 2014: terminalowy plac budowy (cz.2)

FRACHT 2014: terminalowy plac budowy (cz.2)

09 kwietnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Do niedawna można było narzekać na brak infrastruktury do przeładunku kontenerów z okrętów na kolej i z kolei na samochody. Obecne tempo prac budowlanych w terminalach wskazuje, że znikną wąskie gardła w krajowym łańcuchu logistycznym. Czy to zwiększy poziom przewozu kontenerów koleją?

Fot. ZMPG

Zobacz pierwszą część artykułu

Na inwestycje w infrastrukturę intermodalną przy wykorzystaniu unijnych funduszy stawia też spółka Clip Logistics obsługująca Intermodalny Terminal Kontenerowy w Swarzędzu. Jej obiekt, zlokalizowany przy korytarzu transportowym E20, wyposażony jest w dwa tory rozładunkowe (po 750 m długości) i może obsłużyć ok. 10 tys. TEU rocznie.  Clip współpracuje z brytyjskim przewoźnikiem ERS Railways uruchamiając codzienne połączenie kolejowe Poznań – Rotterdam. Aktualnie Clip Logistics rozpoczyna budowę nowego terminalu multimodalnego, zdolnego obsłużyć 190 tys. TEU rocznie.

Polska żywność na brytyjskim stole
Czy jednak potrzebny jest kolejny terminal w pobliżu Poznania? Agnieszka Hipś, dyrektor ds. inwestycji w Clip Logistics, zapewnia, że projekt regularnego połączenia do Rotterdamu odniósł sukces, a terminal kontenerowy przeładowuje coraz więcej ładunków. Dzięki uruchamianym pociągom towary z Wielkopolski trafiają na europejskie rynki. Przebojem stały się m.in. polskie produkty spożywcze, które w Rotterdamie są przeładowywane na statki, a stamtąd docierają do Wielkiej Brytanii.

Nowy terminal spółki będzie miał cztery 800-metrowe tory rozładunkowe (połączone ze stacją w Swarzędzu), umożliwiające załadunek i rozładunek jednocześnie czterech pociągów. Na terenie terminalu znajdzie się ok. 3 ha powierzchni przeładunkowej, a także 1,5 ha powierzchni do magazynowania kontenerów przed ich dalszym transportem drogowym lub kolejowym. Przewidziano także parking dla ciężarówek o powierzchni 5 tys. mkw. Terminal będzie bezpośrednio połączony z trasą kolejową E20 oraz poprzez nowy wiadukt uzyska bezpośredni wyjazd na drogę krajową E92, drogę ekspresową S5 i autostradę A2.

Inwestycja, która zgodnie z planem powinna zakończyć się w przyszłym roku, ma otrzymać 18,5 mln zł dofinansowania. Poza samym terminalem Clip Logistics planuje budowę nowych 70 tys. mkw. powierzchni magazynowo-produkcyjnej.

Wybrzeże z szerokim horyzontem
Innym projektem, który otrzymał dofinansowanie z POIiŚ jest rozbudowa Gdańskiego Terminalu Kontenerowego (GTK) znajdującego się w Porcie Gdańsk, na Nabrzeżu Szczecińskim. GTK, który rozpoczął działalność w 1998 r., oferuje połączenia kontenerowe (jednostkami feederowymi) z Gdańska do Rotterdamu, Hamburga, Kłajpedy i Rygi. Jego potencjał przeładunkowy szacuje się na 80 tys. TEU. Chociaż terminal nie wykorzystuje w 100-proc. swoich możliwości, to Zarząd Portu Morskiego Gdańsk myśląc o przyszłości podjął decyzję o zwiększeniu jego potencjału. – Po rozbudowie możliwości przeładunkowe mają się zwiększyć do ok. 120 tys. TEU. Stanie się to przed końcem 2015 r. – informuje Janusz Kasprowicz, rzecznik ZPMG.

Całkowity koszt realizacji projektu wyniesie 44,63 mln zł, a dofinansowanie na poziomie maksymalnie 50 proc. wydatków kwalifikowanych (35,2 mln zł), wyliczono na ok. 17,6 mln zł. W ramach rozbudowy GTK zostanie utwardzony obszar placów składowych, wykonane będzie oświetlenie i ogrodzenie. Poza powiększeniem powierzchni składowej obiektu (z zagospodarowaniem układu komunikacyjnego i parkingowego), zmodernizowany zostanie system mediów i sieć wodnościekowa. To poprawi dostępność terminalu od strony lądu.

Gdynia też nie próżnuje
Potencjał przeładunkowy rozwijają również terminale portu w Gdyni. Terminal kontenerowy GCT (Gdynia Container Terminal) planuje budowę infrastruktury i zakupy sprzętu  o łącznej wartości 145,7 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniesie 60,7 mln zł. Z kolei Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) zamierza zakupić suwnice nabrzeżowe w celu zwiększenia potencjału operacji intermodalnych (wartość projektu 48,7 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniesie 14,6 mln zł).

Dla rozwoju przewozów intermodalnych ważne są nie tylko inwestycje na wybrzeżu ale również działalność tego typu obiektów w całym kraju. Jednym z największych inwestorów w zakresie infrastruktury przeładunkowej jest firma PCC Intermodal – kompleksowy operator intermodalny, w tym właściciel sieci terminali kontenerowych. Firma zarządza terminalami w Kutnie, Gliwicach, Brzegu Dolnym i Frankfurcie nad Odrą oraz korzysta z partnerskich terminali w Duisburgu i w Małaszewiczach.

Aktualnie PCC Intermodal rozwija infrastrukturę w Kutnie, na terenie nowoczesnego terminalu oddanego do użytku w 2011 r. Obiekt może obecnie przeładowywać 100 tys. TEU rocznie, a po rozbudowie, której znaczna część zakończy się w lecie tego roku, terminal podwoi zdolności przeładunkowe. Monika Konsor-Fąferek, dyrektor marketingu PCC Intermodal, podkreśla, że początkowo spółka planowała rozbudowę terminalu podzielić na cztery etapy i wykonywać je sukcesywnie. Gdy okazało się, że popyt na przeładunki w Kutnie przerósł oczekiwania operatora, kolejne etapy inwestycji postanowiono wykonywać jednocześnie.

Rok 2015 będzie przełomem
Na terenie terminalu w Kutnie wykonywane są obecnie prace naziemne. Trwa też m.in. przygotowanie infrastruktury pod przeładunki i składowanie oraz powiększanie układu torowego i bram wjazdowych. To wszystko będzie gotowe do końca bieżącego roku. – W pierwszym kwartale 2015 r. planujemy zainstalowanie w Kutnie dwóch suwnic bramowych, aby wiosną 2015 r. terminal był już w pełni uzbrojony i osiągnął swoje parametry celowe – zapowiada Monika Konsor-Fąferek.

Drugą inwestycją spółki jest rozbudowa terminalu w Gliwicach. W październiku zarząd PCC Intermodal podpisał umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w sprawie dofinansowania obiektu ze środków UE w kwocie 17,65 mln zł. Inwestycja powoli rusza. Aktualnie trwa przetarg na pełnienie funkcji inwestora zastępczego – powinien być wyłoniony na początku kwietnia.

Obecnie powierzchnia operacyjna terminalu wynosi 30 tys. mkw., a po rozbudowie powiększy się o kolejne 20 tys. mkw. Możliwości składowe terminalu wynoszą 1650 TEU, a po zakończeniu inwestycji w 2015 r. powinny wzrosnąć do 2900 TEU. W ramach projektu zaplanowano montaż m.in. dwóch suwnic bramowych. Inwestycja PCC Intermodal w modernizację śląskiego terminalu pochłonie ponad 40 mln zł.

Ostatnią z inwestycji w infrastrukturę punktową, dofinansowaną z kończącej się perspektywy finansowej UE jest budowa intermodalnego terminalu kontenerowego w Kątach Wrocławskich przez Schavemaker Invest. Wartość projektu wynosi 21,6 mln zł, z czego dofinansowanie UE wyniesie 10,3 mln zł.

Wrocław na celowniku PKP Cargo
Inwestycji w terminale kontenerowe będzie jeszcze więcej niż projekty aktualnie ubiegające się o unijne dofinansowanie. Jednym z potencjalnych inwestorów jest PKP Cargo. Spółka uruchomiła w grudniu terminal na stacji Poznań – Franowo, który jest pierwszym etapem budowy Centrum Logistycznego. Terminal będzie zajmował powierzchnię ponad 20 tys. mkw. i obsłuży początkowo 11 tys., a docelowo nawet do 80 tys. kontenerów rocznie. W tym roku przewoźnik korzystając z unijnego dofinansowania zakupi 80 platform do przewozu kontenerów (o wartości 138 mln zł), jednocześnie jednak spółka rozpatruje kilka potencjalnych lokalizacji dla nowych terminali. Podczas niedawnej konferencji prasowej poświęconej wynikom PKP Cargo, Adam Purwin, prezes spółki, poinformował, że jedną z najbardziej prawdopodobnych lokalizacji będą okolice Wrocławia.

Opisane przykładowe i spektakularne inwestycje zwiększą możliwości przeładunkowe polskich terminali o prawie 500 tys. jednostek intermodalnych rocznie. Dzięki nim krajowy system transportowy zniweluje jedną z barier – wąskie gardła spowalniające transport towarów koleją. Przewoźnicy będą musieli zaczekać jeszcze na likwidację kolejnej bariery infrastrukturalnej – zakończenie modernizacji linii kolejowych na sieci PKP PLK.