W styczniu pierwszy piętrus Pesy na Mazowszu

W styczniu pierwszy piętrus Pesy na Mazowszu

15 kwietnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Koleje Mazowieckie podpisały z Pesą Bydgoszcz umowę na dostawę 22 wagonów piętrowych i dwie lokomotywy elektryczne. Pomimo ogromnych trudności finansowych województwa, przedstawiciele spółki kolejowej i marszałek Mazowsza Adam Struzik przekonują, że finansowanie inwestycji nie jest zagrożone.

Fot. Pesa

Pesa Bydgoszcz dostarczy 22 wagony piętrowe, w tym dwa sterownicze oraz dwie lokomotywy elektryczne z platformy Gama. Pociągi eksploatowane będą w systemie push-pull.

– To jeden z największych kontraktów realizowanych w tej chwili na Mazowszu – powiedział Adam Struzik, marszałek woj. mazowieckiego. – To jest element z jednej strony wykorzystania środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z drugiej strony to jest kolejny krok w zakresie modernizacji przewozów pasażerskich w obrębie województwa. Obie nasze spółki – KM i WKD – traktujemy jako firmy strategiczne. W sumie przewożą ok. 70 mln pasażerów rocznie. Bardzo trudno byłoby wyobrazić sobie funkcjonowanie naszego regionu bez sprawnej kolei i przewozów osobowych. Myślę, że te zakupy bardzo podniosą standard podróży, gdyż piętrowe wagony zwykle wykorzystywane są na szczególnie obłożonych trasach w godzinach szczytu. Poprawi więc to komfort podróży.

fot. Agnieszka Jurewicz

Pierwszy z wagonów produkowanych przez Pesę zostanie dostarczony w styczniu, ostatni w sierpniu 2015 roku. Termin jest napięty, ale jak przekonywał Tomasz Zaboklicki, prezes zarządu Pesa Bydgoszcz firma nie zawiedzie. Jego zdaniem kontrakt na dostarczenie nowych wagonów to nie tylko kwestia biznesowa, to także inwestycja w rozwój regionu i samej firmy.

– Urząd marszałkowski jest inspiratorem rozwoju polskiej gospodarki – gdyby nie te zamówienia nie byłoby rozwoju polskiego przemysłu – powiedział Zaboklicki. – Pesa jest integratorem, ale w budowie tego push-pulla będzie brało udział ponad 300 firm polskich. Komponentów tych pojazdów jest ponad kilka tysięcy.  Z Pesą współpracuje ponad 1800 firm w Polsce. To ok. 100 tys. miejsc pracy. Dlatego tego rodzaju decyzje biznesowe generują rozwój gospodarki.

Inwestycja to również szansa dla samej Pesy. – Dzięki temu przetargowi firma Pesa ma szansę zdobycia kolejnych zamówień na rynkach zewnętrznych. To będzie pierwszy polski push-pull i pierwszy polski wagon piętrowy. Dzięki temu mamy szansę, żeby wyjść na zewnątrz i zdobywać kolejne kontrakty, a to oznacza kolejne miejsca pracy, które będziemy generować w kraju i wpływy z podatków.

wiz. Pesa

Koszt zamówienia wynosi ok. 278 mln zł. Prawie 60 proc. stanowi dofinansowanie unijne. Pozostałe środki zarezerwowane są w budżecie województwa.

To nie ostatnie planowane w tym roku inwestycje Kolei Mazowieckich. – Chcielibyśmy jeszcze wykorzystać środki unijne, planujemy zakup 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych pięciowagonowych – zapowiedział Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich.

Koleje Mazowieckie mają obecnie 37 wagonów piętrowych (26 środkowych i 11 sterowniczych) oraz 11 lokomotyw TRAXX P160 DC firmy Bombardier Transportation.