E. Polak: będzie reaktywacja ruchu na Berlince

E. Polak: będzie reaktywacja ruchu na Berlince

15 kwietnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Berlinka będzie modernizowana – zapowiedziała marszałek województwa lubuskiego, Elżbieta Polak podczas czatu Gazety Lubuskiej. - Jest to inwestycja, którą wpisaliśmy do Regionalnego Programu Operacyjnego. Także na pewno będzie sfinansowana w tej perspektywie – dodała.

Fot. Mohylek, Wikimedia

Dziś, 15 kwietnia marszałek Elżbieta Polak była gościem czatu oraz pełniła godzinny dyżur telefoniczny w redakcji Gazety Lubuskiej. Lubuszanie przez dwie godziny pytali m.in. o podział środków unijnych w nowej perspektywie, o powstanie szpitala dziecięcego w Zielonej Górze i radioterapii w Gorzowie Wlkp. oraz o przyszłość Berlinki.

Skutek optymalizacji

Wraz z wejściem w życie, 15 grudnia 2013 r. nowego rozkładu jazdy pociągów na sieci PKP Polskich Linii Kolejowych nastąpiła tzw. optymalizacja, czyli wyłączenie ok. 700 km linii kolejowych z sieci zarządzanej przez PLK. Jedną z nich był odcinek Żagań – Bieniów – Lubsko, będący częścią Berlinki.

Decyzja była spowodowana trudną sytuacją finansową PKP PLK, której nie stać na utrzymanie w takim samym stopniu wszystkich odcinków linii kolejowych, szczególnie tych, z których pociągi korzystają sporadycznie. Aktualnie ok. 90 proc. ruchu kolejowego w Polsce odbywa się po ok. 12 tysiącach km linii kolejowych z ok. 19,2 tysięcy km zarządzanych przez PLK.

Redukcja sieci ma przynieść spółce kilkadziesiąt milionów złotych oszczędności rocznie i w ten sposób pozwoli wygenerować dodatkowe nakłady na utrzymanie linii intensywnie eksploatowanych przez przewoźników. Dzięki temu przychody z udostępniania torów będzie można w pełni wykorzystać na utrzymanie funkcjonujących linii w jak najlepszym stanie technicznym.

Porozumienie z Dolnym Śląskiem i PKP PLK

Mieszkaniec Małomic podczas dzisiejszego czatu zapytał marszałek Polak, jaka jest przyszłość Berlinki – drogi kolejowej Żary- Wrocław?

W odpowiedzi usłyszał, że w ubiegłym tygodniu Elżbieta Polak rozmawiała w tej sprawie z marszałkiem województwa dolnośląskiego, ponieważ reaktywacja tej linii tylko wtedy ma sens, gdy obejmuje ona swym zasięgiem więcej niż jeden region. Chodzi o połączenie Berlin – Forst – Żary – Leszno – Legnica - Wrocław.

- Osiągnęliśmy w tej sprawie porozumienie z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, bo jest to zadanie dla zarządcy infrastruktury – zaznaczyła marszałek Polak. - Kwoty dokładnie nie podam, ale na pewno jest to kilkadziesiąt milionów złotych.

Projekt zakłada nie tylko elektryfikację linii, ale również modernizację całego odcinka.

- Razem z PLK umówiliśmy się, my jako województwo finansujemy inwestycję w 50% z RPO Województwa Lubuskiego, a 50% wykłada PKP PLK. Także tu na południu berlinka jest pewna – zaznaczyła Elżbieta Polak. Dodała, że Dolny Śląsk w swojej części też zaplanował środki na tę inwestycję.

Muszą być pasażerowie

Marszałek obiecując, że przeprowadzi modernizację Berlinki zastrzegła zarazem, że uruchomienie regularnych połączeń będzie uzależnione od tego, czy usługa spotka się z zainteresowaniem podróżnych.

- Nie mieszkam już w Małomicach już 12 lat, ale jestem tam często w i wiem, że natężenie ruchu jest tam olbrzymie. W niedzielę, będąc w Małomicach zaczepiali mnie mieszkańcy i prosili, aby pomyśleć o lepszym skomunikowaniu z Zieloną Górą – mówiła marszałek. - Jest to realne. Nie lubię obiecywać tak na próżno, ale jeżeli jest odpowiednie natężenie, to ja jestem za - dodała.

Elżbieta Polak zdaje sobie jednak sprawę, że województwo będzie do tego połączenia dopłacać. - To nigdy nie będzie rentowne, ale mamy też pieniądze z funduszu kolejowego na ten cel – także interwencja samorządu i budżetu państwa będzie. Tym właśnie państwo musi sie zająć – stwierdziła marszałek Polak. - Ale mimo to jakiś rachunek ekonomiczny też być musi. Nie możemy finansować przejazdów maszynisty do domu.

Linia kolejowa Wrocław – Berlin tzw. "Berlinka" powstała 1 września 1846 r., kiedy to oddano do użytku linię: Bolesławiec – Węgliniec - Żary - Lubsko – Frankfurt nad Odrą. To pozwoliło, na uruchomienie regularnej komunikacji pomiędzy Berlinem a Wrocławiem. Cała ówczesna trasa Wrocław - Berlin wynosiła 359 km. 15 maja 1875 r. oddano do eksploatacji odcinek, który był krótszy o 30 km. Była to trasa Miłkowice – Żagań – Bieniów – Jasień. Odcinek ten nazwano "Skrótówką" lub "Nową Berlinką", linia ta uzyskała status magistrali, głównego i najszybszego połączenia Berlina ze Śląskiem.