Zmiany w kursowaniu warszawskiej SKM od niedzieli

Zmiany w kursowaniu warszawskiej SKM od niedzieli

23 kwietnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Od najbliższej niedzieli, 27 kwietnia 2014 r. wchodzi w życie zmieniony rozkład jazdy pociągów SKM. To wynik kolejnego etapu prac modernizacyjnych oraz remontowych w obrębie Warszawskiego Węzła Kolejowego.

Fot. Dominik Skudlarski

Do 14 czerwca 2014 r. utrzymana zostaje organizacja ruchu z zamknięciem jednego toru na dalekobieżnej linii średnicowej pomiędzy Warszawą Centralną a Warszawą Wschodnią. Ze względu na to, że prace przeniosą się na drugi tor – zmianie ulegnie rozkład jazdy linii S3. Pociągi SKM tej linii będą odjeżdżać ze stacji Warszawa Centralna, z peronu X. Ze względu na organizację ruchu pociągów dalekobieżnych nie było możliwości, aby wprost skopiować układ połączeń wprowadzony od 9 marca.

Korekta obejmuje również rozkład jazdy kilku pociągów linii S9 i S30, ze względu na modyfikację godzin kursowania części pociągów dalekobieżnych na zastępczej trasie przez stację Warszawa Gdańska.

W przypadku linii S1, od niedzieli (27 kwietnia) do 21 maja 2014 r., decyzją zarządcy infrastruktury kilka pociągów tej linii będzie kursować w skróconej relacji (bez obsługi odcinka Warszawa Zachodnia – Pruszków). Ze względu na modernizację stacji Warszawa Włochy, pociągi dalekobieżne jadące w kierunku Kutna muszą przejechać torem podmiejskim usytuowanym bezpośrednio przy peronie, co w znaczącym stopniu ogranicza przepustowość stacji. Intensyfikacja ruchu w godzinach popołudniowych powoduje, że nie wszystkie pociągi mogą się na tym torze zmieścić.

Uwaga! Od 22 maja 2014 r. największe utrudnienia czekają pasażerów z linii grodziskiej. Rozpocznie się bowiem kolejny etap prac modernizacyjnych, w trakcie którego przebudowywana będzie wschodnia głowica stacji Pruszków; na odcinku Warszawa Włochy – Pruszków będzie prowadzona kompleksowa wymiana sieci trakcyjnej oraz konstrukcji, na których jest ona zawieszona. W związku z tym ruch pociągów na odcinku Pruszków – Warszawa Włochy będzie odbywał się po jednym torze. Rozkład jazdy pociągów jest już przygotowany, trwają natomiast ustalenia w zakresie organizacji rozwiązań zastępczych (komunikacji autobusowej oraz honorowania biletów). Okres największych utrudnień potrwa do końca czerwca.

Szczegółowe informacje dotyczące organizacji komunikacji w trakcie tej fazy prac zostaną przedstawione na początku maja.

W miesiącach letnich utrudnień powinni spodziewać się przede wszystkim pasażerowie linii S1. Najwięcej zmian związanych będzie z modernizacją linii Warszawa – Łódź, której front prac będzie skoncentrowany bliżej Warszawy (przebudowa stacji Pruszków i Grodzisk Mazowiecki, modernizacja poszczególnych odcinków torów).

Od 1 do 14 lipca 2014 r. utrzymane będą ograniczenia na linii podmiejskiej pomiędzy Pruszkowem a stacją Warszawa Włochy – utrudnienia będą mniejsze niż w okresie do 30 czerwca, gdyż będzie możliwe wykorzystanie zamkniętego toru do uruchamiania połączeń SKM do/z Piastowa.

Od połowy czerwca do końca wakacji realizowany będzie również remont jednego toru na linii otwockiej na odcinku Warszawa Wawer – Warszawa Falenica. W czasie tego remontu przewidzianych będzie kilka faz z odmienną organizacją ruchu pociągów. Kulminacja prac i spowodowanych przez nie utrudnień w realizacji przewozów przewidziana jest w okresie od 15 lipca do 31 sierpnia 2014 r., bezpośrednio po zakończeniu prac na odcinku Pruszków – Warszawa Włochy.

By złagodzić uciążliwości przygotowane będą stosowne rozwiązania zastępcze.