ZNPK: należy zlikwidować marżę zysku dla PKP PLK

ZNPK: należy zlikwidować marżę zysku dla PKP PLK

05 maja 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Związek Niezależnych Przewoźników w pełni popiera odstąpienie przez PKP PLK od pobierania tzw. marży zysku w rozkładzie jazdy 2014/2015. Apeluje także do rządu o podjęcie działań legislacyjnych ostatecznie likwidujących marżę zysku dla PKP PLK.

Fot. Michał Wójcicki

Wojciech Jurkiewicz, prezes Zarządu ZNPK przedstawił stanowisko związku odnośnie marży zysku PKP PLK na przyszły rozkład jazdy:

Mając na uwadze niedawne zapewnienia władz Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz PKP PLK odnośnie utrzymania zerowej marży zysku również na rozkład 2014/2015 należy stwierdzić, iż jest to krok w kierunku budowy zaufania przedsiębiorców do państwa.

Wprowadzona wraz wejściem w życie (obecnie obowiązującego) cennika 2013/2014 marża zysku PKP PLK na poziomie 0% przyczyniła się do poprawy konkurencyjności kolei. Z ust przedstawicieli Ministerstwa oraz PKP PLK padły wówczas zapewnienia, iż poczynione zostaną działania mające na celu utrzymanie zerowej marży również w przyszłych rozkładach. Niestety, w projekcie Regulaminu PKP PLK zapisano wstępnie, iż od grudnia 2014 marża wyniesie 6% dla indywidualnego rozkładu jazdy (głównie pociągi towarowe) oraz 3% dla rocznego rozkładu jazdy (pasażerskie). Dopiero opublikowana 30 kwietnia zmiana do Regulaminu przywraca zerową marżę również na rozkład jazdy 2014/2015. Wychodzi to naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców kolejowych i – co najważniejsze – ich klientów, którzy bardzo „alergicznie” podchodzą do wszelkich wzrostów stawek przewozowych.

Pobierana w poprzednich rozkładach marża zysku stanowiła de facto integralny element cennika, ale pozostawała poza jakąkolwiek kontrolą Prezesa UTK. Umożliwiało to: po pierwsze nieuzasadnione windowanie cennika ponad akceptowalny przez Prezesa UTK poziom (nawet o 10%), a po drugie – uznaniowe doliczanie marży do wybranych segmentów przewozów, co rodziło podejrzenia m.in. skrośnego finansowania przewozów pasażerskich przez przewozy towarowe, co jest prawnie zakazane.

Zwracamy jednakże uwagę, że ustalona obecnie marża na poziomie 0% rodzi ryzyko, iż w przyszłych rozkładach jazdy zostanie ona przywrócona. Stoimy na stanowisku, iż opłaty pobierane przez PKP PLK powinny w całości podlegać zatwierdzaniu przez Prezesa UTK.

ZNPK apeluje do rządu o podjęcie działań legislacyjnych ostatecznie likwidujących marżę zysku dla PKP PLK.