Francja: zamówili pociągi niepasujące do peronów

Francja: zamówili pociągi niepasujące do peronów

21 maja 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Francuski przewoźnik narodowy SNCF zamówił dwa tysiące składów Regio 2N. Miały kursować w składach obsługujących lokalne linie. Jakie było zdziwienie pracowników firmy, gdy okazało się, że pociągi są za szerokie i nie pasują do ponad tysiąca stacji – podał portal TVN24.

Fot. Bahnfisch, Wikimedia lic. CC BY-SA 3.0

Chodzi o perony starsze niż 30 lat. Są one szersze od swoich młodszych odpowiedników przez co wagon nie jest w stanie wjechać na tor przy peronie. Rzecznik zarządcy francuskiej infrastruktury RFF, Christophe Piednoel, informuje, że problem został zauważony zbyt późno.

Nowsze perony są węższe i pojazdy Bombardiera bez problemów mogą z nich korzystać. I tu tkwi właśnie przyczyna pomyłki. Gdy SNCF kompletowało dane do przetargu, pracownicy RFF podali wyłącznie wymiary nowych peronów.

Kontrakt na zakup nowych pociągów kosztował SNCF 15 mld euro. Teraz RFF będzie musiało wydać 80 mln euro na przebudowę feralnych peronów. Obie firmy zapewniają, ze to tylko drobna wpadka, która nie dotyczy większości z ośmiu tysięcy stacji we Francji.

Natomiast francuski minister transportu Frederic Couviller stwierdził, że sprawa ta ma głębsze dno. Winę zwalił na rozdzielenie zarządcy infrastruktury od przewoźnika, które miało miejsce przed siedemnastu laty. – Kiedy oddzielasz właściciela torów od właściciela pociągów, to nie ma to prawa działać – stwierdził.