Czynniki postrzegane przez sektor transportowy za barierę dla rozwoju transportu intermodalnego skupiają się obecnie przede wszystkim wokół kwestii związanych z infrastrukturą kolejową oraz procedurami – to główny wniosek płynący z II Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2014. Zachęcamy do lektury raportu końcowego z tego wydarzenia.
Faktem jest, jak wspomniał podczas Forum FRACHT 2014 jego gość honorowy – wiceprezes rady ministrów i minister gospodarki Janusz Piechociński, że przewozy intermodalne rosną wraz z rozwojem polskiej gospodarki.
Ta gałąź transportu jest na fali wznoszącej od kilku lat osiągając w 2013 r. wynik pod względem masy ładunków dwukrotnie wyższy niż w roku 2007. Ma to związek także z dynamicznym wzrostem przeładunków w portach morskich Gdańska i Gdyni, gdzie w minionym roku osiągnięto najlepszy wynik w historii. Mając przed sobą tak ogromny potencjał, wszyscy uczestnicy rynku transportowego w Polsce powinni dołożyć starań aby tę szansę wykorzystać.
Kluczowymi zagadnieniami Forum FRACHT były: przepustowość trójmiejskiego węzła kolejowego, przyspieszenie odpraw granicznych w polskich portach morskich, finansowanie i rozmieszczenie terminali kontenerowych na terenie Polski i możliwości wspólnego wykorzystania potencjału intermodalu przez spółki reprezentujące różne środki transportu. Opis tych tematów znajduje się w raporcie końcowym z Forum FRACHT 2014.