PLK pożegnały wykonawcę projektu odcinka linii nr 8

PLK pożegnały wykonawcę projektu odcinka linii nr 8

31 maja 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zarządca infrastruktury odstąpił od umowy z projektantem modernizacji fragmentu linii kolejowej nr 8 Warszawa – Radom. Powodem jest rażące opóźnienie wykonawcy, które uniemożliwia rozpoczęcie planowanej w tym roku przebudowy ok. 20 km trasy.

Fot. Dominik Skudlarski

Pozostałe prace na tej linii rozpoczną się w czerwcu. PKP Polskie Linie Kolejowe deklarują, że nie stracą unijnej dotacji na tej projekt.

Kontrakt z Mott MacDonald na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych podpisano w lutym 2011 r. Firma zobowiązała się w nim, że zrealizuje zadanie do końca 2012 r. Mimo iż umowę przedłużono o rok, tego terminu również wykonawca nie dotrzymał. W związku z tym PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły decyzję o rozwiązaniu umowy. Wykonawca zrealizował dotychczas część zadania za łączną kwotę 9 mln zł z kontraktu opiewającego na około 16 mln zł.

Podstawowym warunkiem sprawnej realizacji projektów inwestycyjnych PKP Polskich Linii Kolejowych jest terminowe i rzetelne wywiązywanie się wykonawców z umów, które z nami podpisują. Niestety nie zawsze potencjał firm, które składają najkorzystniejsze oferty w przetargach na to pozwala. W takich sytuacjach jesteśmy zmuszeni do szukania innych, optymalnych rozwiązań, pozwalających na możliwie najbardziej efektywną realizację inwestycji. W tym przypadku PLK nie mogła pozwolić, by mieszkańcy Radomia czekali na remont linii w nieskończoność – mówi Remigiusz  Paszkiewicz, prezes PKP PLK.

Modernizacja niemal 100-km linii od stacji Warszawa Okęcie do stacji Radom, została podzielona na dwa etapy. Pierwszy obejmował modernizację niemal połowy trasy, czyli odcinek z Warszawy Okęcie do Warki oraz stację Radom. W drugim etapie rozpisanym na lata 2014-2020 planowano prace wraz dobudową drugiego toru na odcinku Warka – Radom.

Z powodu opóźnień wykonawcy w przygotowaniu projektu, pierwszy etap inwestycji ruszy na 27-kilometrowym odcinku Warszawa Okęcie – Czachówek oraz na stacji w Radomiu. Pozostała część trasy będzie modernizowana równolegle w ramach drugiego etapu projektu. Umożliwi to zakończenie wszystkich prac w kolejnej perspektywie finansowej.

Pierwsze prace modernizacyjne na linii nr 8 rozpoczną się w czerwcu tego roku na stacji Radom Wschodni od wymiany urządzeń sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji. Wkrótce rozpocznie się także kompleksowa przebudowa torów na odcinku Warszawa Okęcie – Czachówek oraz modernizacja stacji w Radomiu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. już w czerwcu podpiszą umowy z wykonawcami prac budowlanych.

Przebudowę stacji w Radomiu wykona konsorcjum firm Pol-Aqua, Dragados, Vias y Construcciones i Electren. Inwestycja będzie kosztowała nieco ponad 99 mln zł, a jej zakończenie planowane jest latem 2015 r. Prace na linii między Warszawą Okęciem, a Czachówkiem wykona Trakcja PRKiI Spółka Akcyjna. Wartość kontraktu to 376 mln zł. Zgodnie z harmonogramem prace zakończą się w pierwszym kwartale 2016 r.

Decyzja o rozwiązania umowy z wykonawcą projektu odcinka od stacji Czachówek do stacji Radom nie oznacza utraty unijnego dofinansowania na wykonanie prac budowlanych na tej trasie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mogą wykorzystać ją na inne projekty inwestycyjne. 

Zarządca infrastruktury wprowadził nowe standardy inwestycyjne, które usprawniają prowadzenie prac i wspomagają rynek wykonawców. Wśród nich są m.in. zaliczki, zapłaty za materiały oraz płatności częściowe, co w połączeniu z zaliczkami znacznie poprawia płynność finansową wykonawców. Nowe standardy współpracy z wykonawcami wzmacniają przepływy finansowe do rynku wykonawczego, ale z drugiej strony narzucają odpowiedzialność i konsekwencje, jeśli wykonawcy nie wypełniają wymagań kontraktowych.

Oświadczenie Mott MacDonald:

Wobec pojawiających się doniesień medialnych co do statusu zawartej pomiędzy PKP PLK a Mott MacDonald umowy na opracowanie dokumentacji projektowej i materiałów przetargowych na wybór wykonawcy robót dla modernizacji fragmentu linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom, Mott MacDonald oświadcza, że wskazana umowa została rozwiązana wskutek złożenia przez Mott MacDonald skutecznego oświadczenia o odstąpieniu od ww. w niewykonanej części, a twierdzenia PKP PLK o rozwiązaniu umowy z przyczyn leżących po stronie Mott MacDonald są bezpodstawne.

W trakcie wykonywania projektu terminowe wykonanie zamówienia było dla nas priorytetem. Wykonaliśmy szereg prac, które wykraczały poza zakres umowy, bo uważaliśmy, że były niezbędne do realizacji zadania. Możemy zapewnić, że przedstawiciele PKP PLK byli informowani o występowaniu przeszkód, które mogły potencjalnie opóźnić projekt lub nawet wstrzymać jego realizację w terminie oczekiwanym przez klienta. Proponowaliśmy PKP PLK rozwiązania, które miały na celu terminową realizację projektu.

Wezwaliśmy PKP PLK do zaprzestania formułowania nieprawdziwych twierdzeń i poprosiliśmy o usunięcie artykułów z ich strony internetowej, które takie stwierdzenia zawierają.

Polski oddział firmy Mott Mac Donald jest częścią globalnej grupy z ponad 16 000 pracowników wykonujących projekty w sektorze publicznym i prywatnym w ponad 140 krajach. W Polsce Mott MacDonald jest jedną z wiodących multidyscyplinarnych, inżynieryjnych i zarządczych firm doradczych realizującą wiele dużych przedsięwzięć infrastrukturalnych. Wykonaliśmy w Polsce ponad 50 projektów i posiadamy zespół doświadczonych i wykwalifikowanych pracowników, którzy gwarantują właściwe wykonanie umowy uzgodnionej z PKP PLK.

Niezależnie od sporu pomiędzy stronami, MML w dalszym ciągu podtrzymuje wolę współpracy z PKP PLK. Stan zaawansowania prac wykonanych przez MML pozwala, przy współpracy opartej na partnerskich warunkach i współdziałaniu z PKP PLK, na ukończenie rozpoczętych prac projektowych i jak najszybsze rozpoczęcie prac budowlanych w celu modernizacji linii kolejowej nr 8 n odcinku Warszawa Okęcie – Radom.