Urząd Transportu Kolejowego wydał zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji typu pojazdu kolejowego niezgodnego z TSI dla EZT-ów serii FLIRT produkowanych przez Stadler Polska dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Stadler informuje, że zezwolenie uprawnia pojazd do poruszania się po całej sieci kolejowej w Polsce, zgodnie z art. 23b ust. 6 ustawy, po liniach o szerokości toru 1435 mm, z maksymalna prędkością konstrukcyjną 160km/h.
Na razie we FLIRT-ach dla ŁKA używany będzie SHP (system Samoczynnego Hamowania Pociągu). Zgodnie z umową z zamawiającym pociągi będą docelowo wyposażone w system ETCS poziomu 2.
Pojazdy zostały przeprojektowane, tak aby dostosować ich system do użytkowania tylko na SHP. Do końca 2014 r. ma zostać uruchomiona pierwsza linia kolejowa wyposażona w europejski system sterowania ruchem ETCS 2. Umożliwi to dodatkowe przetestowanie i dopuszczenie tego systemu na pokładzie łódzkie FLIRT-a.
Pociągi ŁKA wyjadą z pasażerami na trasę Łódź - Sieradz 15 czerwca.