Pociągi na Opolszczyźnie pojadą szybciej

Pociągi na Opolszczyźnie pojadą szybciej

10 czerwca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Jeszcze w czerwcu o 10 minut szybciej pojadą pociągi na trasie Opole – Fosowskie – informują PKP Polskie Linie Kolejowe. Również na linii Opole – Strzelce Opolskie – Błotnica Strzelecka po zakończeniu prac przejazd pociągiem będzie szybszy. Mieszkańcy województwa opolskiego zyskają także szybkie polaczenie przez Częstochowę do Warszawy. PKP PLK na terenie województwa prowadzą inwestycje za ponad miliard zł.

Fot. PKP PLK

Od 15 czerwca pociągi wracają na trasę Opole – Fosowskie – Zawadzkie. Na odnowionym odcinku do Fosowskich czas przejazdu skróci się do około 30 minut. Pociągi regionalne skorzystają z części trasy Opole – Koniecpol, która pozwoli pod koniec 2014 r. na wprowadzenie szybkiego połączenia ze stolicy przez Częstochowę, Opole do Wrocławia.

Przez Fosowskie szybciej do Warszawy
Rewitalizacja trasy Koniecpol – Opole – współfinasowana przez UE na odcinku Częstochowa – Fosowskie, to kompleksowy remont linii kolejowych o łącznej długości około 150 km. Prace objęły 32 perony, które są podwyższane i dostosowywane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Perony zyskują nowe wiaty, ławki, system czytelnego oznakowania, tablice informacyjne. Rewitalizacja obejmuje również blisko 130 obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukty, mosty, przepusty i ponad 75 przejazdów kolejowo-drogowych. W ramach prac wymieniana jest sieć trakcyjna. Docelowy czas przejazdu z Wrocławia przez Opole do Warszawy nie przekroczy 3 godzin i 30 minut. Koszt wszystkich robót przekracza pół miliarda złotych.

Szybciej z Opola do Błotnicy Strzeleckiej
Szybciej pojadą pociągi między Błotnicą Strzelecką a Opolem Groszowicami. W ramach inwestycji ponad 35 km linii odzyskuje najlepsze możliwe parametry techniczne. Wymieniane są szyny, podkłady, rozjazdy, sieć trakcyjna. Poprawia się stan wiaduktów i przepustów. Standard obsługi podróżnych poprawia modernizacja peronów w Tarnowie Opolskim, Kamieniu Śląskim, Strzelcach Opolskich.

Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością 120 km/h, a towarowe 70 km/h. Czas przejazdu na tej trasie dla pociągów regionalnych skróci się do ok. 30 min, a międzywojewódzkich do ok. 23 min.

Sprawniejszy transport towarowy
PKP Polskie Linie Kolejowe rewitalizują również trasę  Kalety – Kluczbork – Ostrzeszów, która przebiega przez północną część województwa opolskiego. Wykonano już modernizację torów na szlaku Olesno Śląskie – Bąków. Wymieniono rozjazdy na stacji Bąków. Przeprowadzono remont wiaduktu, mostu i przepustów oraz prace związane z wymianą urządzeń sterowania ruchem, elektroenergetyki oraz sieci trakcyjnej. Zakończyły się prace torowe i wymiana rozjazdów na stacji Kluczbork .

Przebiegająca przez województwo opolskie linia kolejowa z Kalet do Szczecina ma strategiczne znaczenie dla przewozów towarowych i pasażerskich ze Śląska. Po zakończeniu projektu parametry techniczne na całej linii Kalety – Kluczbork pozwolą na jazdę pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h, zaś pociągów towarowych  100 km/h. Całkowity koszt inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych wynosi ponad 367,5 mln zł. Wszystkie prace zakończą się w pierwszym kwartale 2015 r.

Projekty inwestycyjne obejmujące województwo opolskie zakładają prace na ponad  500 km linii kolejowych. Ich łączna wartość to ponad miliard zł.