PKP PLK rozpoczęły testy ERTMS poziomu drugiego

PKP PLK rozpoczęły testy ERTMS poziomu drugiego

01 lipca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe prowadzą testy nowoczesnego systemu wspomagającego pracę maszynisty ERTMS poziomu drugiego. Próby prowadzone są na odcinku linii kolejowej E 30 między Legnicą a Bielawą Dolną.

Fot. PKP PLK

System, który pozwala na podniesienie poziomu bezpieczeństwa prowadzenia ruchu pociągów, docelowo zostanie zainstalowany na najważniejszych liniach kolejowych w Polsce i Europie.

– 11 czerwca lokomotywa testowa EP09 wyposażona w specjalne urządzenia pokładowe, po pozytywnej weryfikacji oraz odbiorze przez komisarza PKP Intercity,  została podstawiona na odcinek kontrolny – informuje Ryszard Biernat, kierownik kontraktu w PKP PLK. – Testy zgodnie z planowanymi zamknięciami torowymi rozpoczęły się od stacji Okmiany i szlaku Okmiany – Bolesławiec i są prowadzone na zamkniętych dla ruchu odcinkach linii między Okmianami a Zebrzydową – dodaje. 

W czasie jazd próbnych sprawdzane są wszystkie aspekty działania systemu bezpiecznego sterowania ruchem kolejowym ERTMS. – Na postawie przygotowanych scenariuszy testowych będą symulowane nietypowe sytuacje, np. usterki, niepodjęcie hamowania przez mechanika lub niereagowanie na wskazania urządzeń oraz sprawdzanie, czy działanie systemu będzie prawidłowe i doprowadzi do zażegnania niebezpieczeństwa – wyjaśnia Biernat.

Celem pierwszych testów dynamicznych systemu sterowania pociągiem ERTMS poziomu drugiego jest weryfikacja przyjętych założeń dotyczących rozwiązań technicznych systemu. Wyniki interakcji pomiędzy urządzeniami przytorowymi i pokładowymi posłużą do wdrożenia ERTMS drugiego poziomu na najważniejszych liniach kolejowych w całej Polsce. Docelowo, zgodnie z wymogami UE, wyposażone w niego będą wszystkie najważniejsze korytarze kolejowe w Unii Europejskiej.

Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Modernizacja Linii Kolejowej E 30, etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna” POIiŚ 7.1-15.1. współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.