FLIRT-y dla PKP IC z przekształtnikami od ABB

FLIRT-y dla PKP IC z przekształtnikami od ABB

09 lipca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

ABB dostarczy 40 sztuk kompaktowych przekształtników trakcyjnych Bordline CC1500 dla firmy Stadler Polska. Energooszczędne urządzenia posłużą do zasilenia 20 pociągów FLIRT3, jakie konsorcjum firm Stadler Polska i Newag wyprodukuje na potrzeby PKP Intercity.

Fot. PKP Intercity

Zamówione przez polskiego przewoźnika pociągi to ośmioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne o wysokim standardzie wykończenia wnętrz. Nowe składy będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Każdy z nich będzie posiadał wydzieloną przestrzeń barową, zostanie wyposażony w klimatyzację, indywidualne gniazdka elektryczne, dodatkowe udogodnienia dla niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji dla pasażerów (m.in. monitory LED), a także w Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2, który obejmuje m.in. sygnalizację kabinową dla maszynisty.

Mały, ale trwały

Duża liczba różnego rodzaju instalacji i urządzeń pokładowych wymusza zastosowanie układu napędowego, który będzie nie tylko niezawodny, ale i energooszczędny a jednocześnie będzie charakteryzował się niewielkimi gabarytami. Przekształtniki ABB umożliwiają wykorzystanie odzyskanej energii hamowania do zasilania układów pomocniczych. To kompaktowe urządzenia – przetwornice statyczne oraz przetwornice napędowe znajdują się w jednej obudowie. Tym samym zajmują mniej miejsca w porównaniu do standardowych rozwiązań, pozwalając na zaprojektowanie pojazdu z większą przestrzenią pasażerską.

Przekształtniki wyposażone są w chłodzenie cieczowe, co przekłada się na bardziej stabilną pracę w skrajnych warunkach atmosferycznych. Ponadto charakteryzują się budową modułową, która ułatwia i przyspiesza czas obsługi – zarówno naprawy, jak i codziennej konserwacji.
Ma to niebagatelne znaczenie dla producentów pociągu, którzy zgodnie z umową z PKP Intercity zapewniają również usługę serwisowania pojazdów przez okres 15 lat od momentu dostarczenia taboru.

Made in Poland

ABB ma dostarczyć pierwsze jednostki do sierpnia 2014 roku. Zamówienie realizuje Zakład Urządzeń Przekształcania Mocy i Napędów ABB w Aleksandrowie Łódzkim.

– Zamówienie dla Stadler Polska i Newag jest kolejnym kontraktem, który pokazuje, że dla producentów taboru kolejowego coraz większe znaczenie mają zaawansowane technologicznie rozwiązania, zwiększające efektywność energetyczną i niezawodność pojazdów – powiedział Janusz Petrykowski, wiceprezes ABB. – To co od kilku lat jest standardem w krajach posiadających nowoczesną, rozwiniętą infrastrukturę kolejową, staje się standardem również w Polsce. Cieszymy się, że ABB we współpracy ze Stadler Polska i Newag bierze czynny udział w rozwoju polskiej kolei - dodaje.

ŁKA też ma przekształkniki od ABB

Dla ABB w Polsce to już kolejny kontrakt obejmujący przekształtniki trakcyjne Bordline, po zeszłorocznym zamówieniu na 40 sztuk tych urządzeń (model CC750) dla Stadler Polska. CC750 zostały zainstalowane w pociągach FLIRT wyprodukowanych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Firma Stadler Polska wyprodukowała już dla łódzkiego przewoźnika pierwszych sześć zamówionych pojazdów. W kwietniu odbyła się uroczysta prezentacja taboru, który od 15 czerwca jeździ na trasie Łódź-Sieradz. Pod koniec października zostanie przekazanych 10 kolejnych pociągów. Ostatnie pojazdy ŁKA otrzyma w lutym przyszłego roku.

– Zamówione pociągi to mercedesy wśród taboru kolejowego – powiedział Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego.