Loconi Intermodal z dwukrotnym wzrostem przewozów

Loconi Intermodal z dwukrotnym wzrostem przewozów

17 lipca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Gdyński operator intermodalny, który w 2013 roku zwiększył przychody o 120 proc., utrzymuje wysoką dynamikę wzrostu. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku 2014 spółka Loconi obsłużyła kolejne 61,6 tys. TEU ładunków, to jest o 95 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2013 r. Dzięki przeniesieniu ładunków z transportu kołowego na kolej, od początku roku kolejne  37 tys. ciężarówek nie wyjechało na drogi.

Fot. Loconi Intermodal

– Obserwujemy, że entuzjazm naszych klientów do zmiany środka transportu z samochodów ciężarowych na kolej wciąż rośnie, a ładunków do przeniesienia wciąż przybywa. Dlatego też, podobnie jak nasze porty, już teraz przygotowujemy się do obsłużenia masy kilku milionów kontenerów, która ma zalać terminale portowe w perspektywie kilku najbliższych lat – mówi Lidia Dziewierska, prezes zarządu Loconi Intermodal.

Konteneryzacja to od wielu lat dominujący trend na światowym rynku przewozów towarowych. Z każdym rokiem w polskich portach dynamicznie rośnie liczba przeładowywanych jednostek intermodalnych. Z prognoz wynika, że do 2020 roku zwiększy się ona ponad 3-krotnie, do 7 mln TEU rocznie, a skonteneryzowane przewozy w skali globalnej osiągną 150 mln TEU rocznie. W roku 2012 w Polsce przewozy intermodalne po raz pierwszy przekroczyły 1 mln TEU. W 2013 r. było to 1,12 mln TEU. W pierwszym kwartale tego roku UTK odnotował wzrost o kolejne 4,9 proc.

– Działamy na rynku już 2 lata, a nadal mamy wysoką dynamikę wzrostu i zamierzamy ją utrzymać przez co najmniej kilka następnych lat. Powinny nam to zapewnić rozpoczęte plany inwestycyjne, które mają na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych i składowych. Planujemy utworzyć kolejne terminale intermodalne w regionach charakteryzujących się dużą aktywnością gospodarczą tj. w województwach małopolskim, lubuskim oraz śląskim – dodaje Lidia Dziewierska.

Obecnie, dominującym środkiem transportu dla rozwożonych z portu ładunków jest transport drogowy, który korkuje i niszczy polskie drogi, zmniejsza poziom bezpieczeństwa drogowego i generuje szkodliwe emisje. Coraz więcej firm decyduje się jednak na odejście od transportu drogowego i przeniesienie ładunków na tory. Dzięki Loconi w 2013 r. po polskich drogach przejechało o ok. 46 tys. samochodów ciężarowych mniej, a w samym 2014 – już kolejne 37 tys. Od początku działalności Loconi, dzięki nowym połączeniom intermodalnym łącznie ok. 107 tys. ciężarówek pozostało na parkingach.

Zwiększenie liczby obsługiwanych przez Loconi kontenerów pociągnęło za sobą konieczność uruchomienia kolejnych połączeń intermodalnych. W pierwszym półroczu zrealizowano ich 783, co stanowi 75 proc. wszystkich połączeń zrealizowanych przez Loconi w roku 2013.

– W przyjętym przez nas modelu biznesowym kluczowe jest zaangażowanie kilkudziesięciu operatorów logistycznych. Loconi pełni dla nich funkcję platformy umożliwiającej np. łączenie ładunków importowych z eksportowymi ładunkami innych podmiotów. W ten sposób operatorzy uzyskują dodatkowe korzyści, a my - poprzez wykorzystanie efektu skali, możemy budować takie połączenia intermodalne, które są faktyczną alternatywą dla transportu drogowego. Uruchamiamy pociągi towarowe funkcjonujące analogicznie do połączeń pasażerskich - regularne, przeznaczone dla mniejszych, pojedynczych partii ładunków. Łączą one bezpośrednio trójmiejskie porty z największymi aglomeracjami kraju – mówi Lidia Dziewierska.