Modernizacja Rail Baltiki odetnie Białystok?

Modernizacja Rail Baltiki odetnie Białystok?

23 lipca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe rozważają wniosek Torpolu, który modernizuje infrastrukturę kolejową na trasie Warszawa – Białystok, o całkowite zamknięcie linii w celu przyspieszenia prac torowych – informuje Dziennik Gazeta Prawna.

Fot. PKP PLK

Jak pisze DGP, Polskie Linie Kolejowe stanęły przed wyborem: albo utrzymać ruch pasażerski w czasie trwania całej budowy linii Rail Baltica, albo przyspieszyć tempo i zwiększyć szanse rozliczenia się z unijnej dotacji przed końcem 2015 r.

Torpol zaproponował PKP PLK przyspieszenie prac na liczącym 20 km odcinku Tłuszcz - Łochów. – Chcieliśmy, aby prace były prowadzone szybciej i sprawniej – wyjaśnia w rozmowie z "Kurierem Kolejowym" Michał Kudła z Torpolu.

Pieniądze na modernizację linii z Warszawy do Białegostoku będącej częścią tzw. Rail Baltiki prowadzącej dalej na Litwę, Łotwę do Estonii w głównej mierze wykłada Unia Europejska. Cały projekt na terenie Polski przekracza 2 mld zł, z czego UE ma zwrócić ponad 1,4 mld zł. Pod jednym warunkiem: z inwestycji trzeba się rozliczyć do końca 2015 r. w przeciwnym razie część pieniędzy może przepaść.

- PLK wspólnie z wykonawcą dokładnie analizuje wszystkie możliwości, by sprawnie i z maksymalnym ograniczeniem utrudnień dla podróżnych, przeprowadzić modernizacje linii z Warszawy do Białegostoku. Obecnie, wśród kilku możliwości rozważamy m.in. zamknięcie dwutorowe odcinka między Tłuszczem a Łochowem - poinformował "Kuriera Kolejowego" Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. - Bez względu na to, jakie rozwiązanie zostanie ostatecznie przyjęte, będziemy informować o sposobie prowadzenia prac, a przede wszystkim o komunikacji na trasie.

Jeżeli zarządca infrastruktury zgodzi się na propozycję Torpolu, na trasie Warszawa - Białystok przewoźnicy będą musieli wprowadzić komunikację zastępczą. Każdego dnia kursuje tędy 10 składów PKP Intercity, jeden Przewozów Regionalnych i 28 pociągów Kolei Mazowieckich.