2 mld zł więcej i dodatkowy projekt w CEF

2 mld zł więcej i dodatkowy projekt w CEF

29 lipca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015 (WPIK), przedłożoną przez ministra infrastruktury i rozwoju. Dofiansowanie otrzyma 6, a nie jak wcześniej zakładano 5 projektów. W ramach CEF będą finansowane także prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny-Szczecin Dąbie.

Fot. PKP PLK

Do Programu dodano załącznik nr 2, w którym zawarto 6 projektów, jakie PKP Polskie Linie Kolejowe zgłoszą w 2014 r. do pierwszego konkursu w ramach nowego instrumentu finansowego UE – Funduszu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). Konkursy będą prowadzone na szczeblu Komisji Europejskiej przez Agencję Wykonawczą ds. Innowacji i Sieci.

Po ogłoszeniu wyników konkursu, załącznik nr 2 będzie podlegać aktualizacji. Przewidziano, że środki akcyzowe nie będą mogły być wykorzystane do współfinansowania projektów finansowanych przez CEF.

Inwestycje ujęte w załączniku nr 2 obejmują:

  • prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław-Poznań, etap IV, odcinek granica woj. dolnośląskiego-Czempiń. Oprócz poprawy stanu połączenia kolejowego na odcinku E 59, chodzi o dostosowanie linii do wymogów TEN-T oraz interoperacyjności;
  • prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa-Poznań, odcinek Sochaczew-Swarzędz. Jest to końcowy etap modernizacji odcinka Warszawa-Poznań, który obejmie m.in. przebudowę dużych stacji, co umożliwi uzyskanie 750-metrowej długości użytecznej torów dla pociągów towarowych;
  • prace na linii kolejowej Warszawa Włochy-Grodzisk Mazowiecki (linia nr 447). Projekt obejmuje prace na 49 km torów i umożliwi zlikwidowanie tzw. wąskiego gardła na wjeździe do Warszawy;
  • prace na linii obwodowej w Warszawie (odcinek Warszawa Gołąbki-Warszawa Zachodnia-Warszawa Gdańska). Linia ta należy do sieci bazowej TEN-T w ruchu towarowym, lecz obsługuje również ruch pasażerskich pociągów aglomeracyjnych.  Realizacja projektu umożliwi m.in.: sprawniejszą obsługę ruchu towarowego na obszarze aglomeracji warszawskiej, uruchomienie nowych relacji pociągów z portu lotniczego oraz likwidację tzw. wąskich gardeł w Warszawskim Węźle Kolejowym;
  • prace na linii E 75 na odcinku Sadowne-Białystok oraz pozostałe prace na odcinku Warszawa Rembertów-Sadowne. Linia należy do sieci bazowej TEN-T w ruchu pasażerskim i towarowym oraz do korytarza towarowego nr 8. Jest to element składowy priorytetowego przedsięwzięcia w korytarzu Morze Północne-Morze Bałtyckie, który połączy Warszawę (przez Kowno i Rygę) z Tallinem. Projekt obejmuje ok. 213 km torów. W jego efekcie prędkość pociągów na odcinku Sadowne-Białystok zwiększy się do 160 km/h (pociągi pasażerskie) i 120 km/h (pociągi towarowe);
  • prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Poznań Główny-Szczecin Dąbie. Oprócz poprawy połączenia kolejowego na odcinku linii E 59, celem jest dostosowanie linii do wymogów TEN-T. Prace obejmą ok. 288 km i umożliwią znaczne skrócenie czasów przejazdów w relacjach między Poznaniem a Szczecinem, zarówno dla pociągów pasażerskich, jak i towarowych.

Na realizację projektów ujętych w załączniku nr 2 przewiduje się 10,2 mld zł, z czego 7,4 mld ze środków Unii Europejskiej, 1,3 mld zł ze środków krajowych oraz 1,5 mld zł ze środków własnych PKP PLK SA pochodzących z kredytu EBI.

O pracach nad listą projektów pisaliśmy w marcu.