Dolnośląskie stawia na transport szynowy

Dolnośląskie stawia na transport szynowy

31 lipca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Modernizacje linii kolejowych E59 i E30 oraz budowa niskoemisyjnego transportu miejskiego opartego na komunikacji szynowej – to tylko część inwestycji jakie samorząd województwa dolnośląskiego zgłosi Radzie Ministrów jako najważniejsze dla regionu. To one mają największe szanse na dofinansowanie z pieniędzy unijnych.

Fot. Marek Proszak, Wikimedia

Inwestycje wskazane przez władze województwa to propozycje Dolnego Śląska do tzw. Kontraktu Terytorialnego - umowy pomiędzy rządem a samorządem, określająca ważne inwestycje dla rozwoju kraju i województwa. Są one w głównej mierze realizowane z pieniędzy unijnych. Samorząd Dolnego Ślaska zaproponował 45 projektów, wartych w sumie ponad 20 mld zł. To rząd ostatecznie zdecyduje, które z nich będą dla Polski priorytetowe. Inwestycje mają być zrealizowane do 2020 roku.

- Wierzę, że uda nam się uzyskać zgodę na realizację większości zgłoszonych projektów - mówi marszałek Cezary Przybylski.

Wśród kluczowych dla Dolnego Śląska inwestycji jest 6 przedsięwzięć kolejowych:

  • rewitalizacja linii kolejowej nr 355 Ostrów Wielkopolski - Grabowno Wielkie,
  • zakończenie rewitalizacji linii kolejowej nr 274 łączącej Wrocław, Wałbrzych i Jelenia Górę, na odcinku Jelenia Góra – Zgorzelec wraz z elektryfikacją odcinka Lubań –Zgorzelec oraz opracowaniem dokumentacji jej przebiegu w nowym korytarzu komunikacyjnym na odcinku Jaworzyna Śląska – Sędzisław,
  • rewitalizacja wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 137 na odcinku Kamieniec Ząbkowicki – Legnica wraz z budową łącznicy w rejonie stacji Jaworzyna Śląska umożliwiającej bezkolizyjny przejazd z linii nr 137 w kierunku Wrocławia oraz powiązanie linii kolejowej nr 289 z linią kolejową nr 14 poprzez budowę linii kolejowej Lubin – Polkowice – Głogów,
  • rewitalizacja wraz z elektryfikacją linii kolejowej nr 141 na odcinku Kępno – Oleśnica,
  • modernizacja linii kolejowej Kostrzyn - Wrocław – Międzylesie, w tym przywrócenie dopuszczalnej prędkości technicznej minimum 120 km/h,
  • modernizacja linii kolejowej E59 relacji Świnoujście (z odgałęzieniem na Szczecin Główny) – Poznań - Wrocław i E30 Wrocław - Opole - Kędzierzyn Koźle, w tym perspektywiczne wprowadzenie dopuszczalnej prędkości technicznej 160-200 km/h.

Jest też jeden projekt dotyczący rozwoju niskoemisyjnego transportu miejskiego we Wrocławiu, zakładający modernizację taboru tramwajowego, uruchomienie pierwszej linii kolejowo-tramwajowych przewozów aglomeracyjnych - linia tramwaju dwusystemowego, budowa wydzielonej trasy tramwajowej i infrastruktury towarzyszącej na odcinku od ul. Bardzkiej do pętli Jagodno, budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego kolejowo-tramwajowego przy stacji Wrocław Popowice, budowa odcinka dwutorowej wydzielonej trasy tramwajowej w ul. Popowickiej, Starogroblowej i Długiej, przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Długą, przebudowa odcinka ul. Hubskiej, budowa węzła przesiadkowego autobusowo-tramwajowego Sępolno (wraz z przebudową pętli) integrującego autobusowe przewozy aglomeracyjne z miejskim systemem transportu zbiorowego.