TNT testuje wysyłkę paczek koleją

TNT testuje wysyłkę paczek koleją

31 lipca 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

TNT Express testuje przydatność transportu szynowego dla potrzeb ekspresowego dostarczania przesyłek. Efektem pilotażu, realizowanego w Wielkiej Brytanii, może być szybsze niż dotychczas dostarczanie towarów i ograniczenie emisji dwutlenku węgla o tysiące ton.

Fot. Thryduulf, Wikimedia

W projekcie, obok TNT, uczestniczą: francuski operator kolejowy Colas Rail, brytyjski zarządca infrastruktury kolejowej Network Rail oraz londyński zarząd transportu publicznego. Instytucje te zaaranżowały nocny przejazd pociągu z tonami materiałów biurowych (Staples) oraz akcesoriów AGD (Bristan). Po dotarciu do Londynu, towary zostały posortowane na bocznym peronie, a następnie dostarczone pojazdami elektrycznymi do setek sklepów i dostawców w całym mieście.

– Rozważymy uzupełnienie naszej podstawowej – drogowej – sieci połączeń o wybrane transporty kolejowe tam, gdzie dzięki temu będziemy mogli lepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów co do szybszego i niezawodnego serwisu – mówi Simon Harper, dyrektor operacyjny TNT Express UK & Ireland.

Takie decyzje oznaczałyby przywrócenie – po 20 latach – dostaw kolejowych przesyłek dla biznesu. Powrót do transportu szynowego oznaczałby także pojawienie się stacji kolejowych dla dostaw zróżnicowanych ładunków w całym kraju.

Projekt jest spójny z polityką brytyjskiego rządu, zakładającą przenoszenie transportów z dróg na tory. Studium, opracowane przez Network Rail, prognozuje podwojenie ładunków w ruchu kolejowym do ponad 45 mld ton rocznie w ciągu najbliższych 30 lat.

– W XIX i przez większość XX wieku kolej stanowiła podstawę transportu towarowego w Wielkiej Brytanii. Zapewniała dostawy do wszystkich zakątków kraju. Najnowszy pilotaż pomoże zrozumieć jak połączyć dostawy kolejowe ze zwiększonym ruchem pasażerskim. Przeniesienie ruchu towarowego na szyny pozwoli odblokować lokalne drogi i ograniczyć emisję spalin – mówi Ian Wainwright, dyrektor Transport for London.

Pociągi towarowe, rozwijające prędkość do 150 km/h, pozwalają szybciej dostarczać przesyłki, ale również ograniczyć zanieczyszczenia. Zgodnie z danymi brytyjskiego Departamentu ds. Środowiska (DEFRA), przewóz każdej tony koleją zmniejsza emisję o trzy czwarte w porównaniu do transportu drogowego.

Transport testowy odbywa się między Rugby a Londynem. TNT Express rozważa wprowadzenie usług realizowanych dalekobieżnymi pociągami wysokiej prędkości z różnych regionów, włączywszy największy hub TNT na Wyspach – w Kingsbury (z dostępem do bocznicy kolejowej).