Łotewska kolej się rozbudowuje

Łotewska kolej się rozbudowuje

07 sierpnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Koleje Łotewskie mają kilka ambitnych planów. Chcą zmodernizować kilka ważnych linii, zelektryfikować kluczowe odcinki i zmienić obowiązujące w sieci tego kraju napięcie.

Fot. Jindřich Běťák, lic. GNU

Koleje Łotewskie opracowują plany elektryfikacji głównych linii kolejowych w kraju, łączących Rygę z Ventspils i Rygę z Dyneburgiem oraz konwersję istniejących 248 km zelektryfikowanej linii z napięciem 3 kV DC. Obowiązującym napięciem łotewskiej sieci trakcyjnej ma się stać 25 kV. Szacowany koszt operacji to 450 mln euro.

W latach 2014-15 Koleje Łotewskie planują wydać 387 mln euro na remonty 1 859 km linii. 220 mln euro z tej kwoty (licząc unijne dofinansowanie) pochłonie dobudowanie drugiego toru na linii Skrīveri – Krustpils.

Projekty zaplanowane na przyszły rok są warte łącznie 167 mln euro. Są to modernizacja stacji i rozbudowa stacji rozrządowej w Šķirotavie koło Rygi oraz budowa linii z miejscowości Bolderaja II, która będzie obsługiwać obiekty portowe w Rydze. Kolejne 14,2 mln euro zostanie wydane na modernizację sieci transmisji danych.

Koleje Łotewskie przewiozły w pierwszym półroczu 2014 roku 30,8 mln ton towarów. Jest to o 4,7 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku, i oczekuje się, że za cały rok liczba ta wzrośnie do około 55 mln ton. Prezes spółki, Uģis Magonis ostrzegł kilka dni temu, że najgorszy scenariusz sankcji UE wobec Rosji, z udziałem bojkotu węgla i ropy naftowej, może zmniejszyć ruch Kolei Łotewskich nawet o 75 proc. W dłuższej perspektywie, Magonis spodziewa się rozbudowy rosyjskich portów, co jeszcze bardziej zmniejszy tranzyt przez Łotwę.