Walczą o katedrę kolejową na Politechnice Śląskiej

Walczą o katedrę kolejową na Politechnice Śląskiej

21 sierpnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Komitet Obrony Katedry Transportu Szynowego na Wydziale Transportu Politechniki Śląskiej apeluje o utrzymanie dotychczasowej działalności dydaktyczno- naukowej jednostki w obecnej formule. Przypomnijmy, że decyzją rady wydziałowej od 1 września katedra ma być częścią Katedry Technologii Lotniczych.

Fot. sk.szybkiekoleje.org.pl

W skład komitetu wchodzą studenci, absolwenci oraz przedstawiciele przemysłu, kolei i innych organizacji związanych z transportem szynowym. W liście otwartym do mediów zwracają uwagę, że decyzja o zmianach w strukturze organizacyjnej Wydziału Transportu została podjęta „niezgodnie ze Statutem Uczelni oraz na podstawie nieprawdziwych informacji podanych przez Dziekana prof. Bogusława Łazarza na posiedzeniu Rady Wydziału”.

Prof. Łazarz, dziekan Wydziału Transportu w rozmowie z „Kurierem Kolejowym” tłumaczył w lipcu br., że decyzja ta nie oznacza odwrotu uczelni od kształcenia studentów w przedmiotach kolejowych. Powodem zmian ma być „niesatysfakcjonujący rozwój naukowy katedry” oraz „pogarszający się deficyt budżetowy tej jednostki”. Dziekan Łazarz zaznacza, że wszystkie zasoby materialne i osobowe pozostaną te same, zaś specjalność Eksploatacja Pojazdów Szynowych nadal będzie prowadzona, ale w innych Katedrach niezwiązanych z transportem szynowym. Pomimo obaw studentów, reorganizacja "nie przyniesie obniżenia poziomu nauczania".

Tymczasem kierownik Katedry Transportu Szynowego, prof. Marek Sitarz zaznacza, że obecny wynik finansowy uwzględniający również deficyt z 2013 r. jest na dużym plusie.

W obronie katedry wystąpiło też trzech byłych ministrów transportu Cezary Grabarczyk, Bogusław Liberadzki i Jerzy Polaczek. „Mając na uwadze  ważny interes państwa polskiego, regionu oraz wybitne osiągnięcia naukowe tej jedynej w Polsce Katedry kompleksowo zajmującej się transportem szynowym zwracamy się z apelem do Jego Magnificencji oraz władz Politechniki Śląskiej o uwzględnienie utrzymania w strukturze Politechniki Śląskiej  tej jednostki naukowo-dydaktycznej. Deklarujemy jednocześnie, iż jesteśmy zainteresowani włączeniem się aktywnie wspólnie z Panem Rektorem w rozwiązanie tego ważnego problemu dla polskiego transportu szynowego” – napisali politycy w liście do władz uczelni.

W walkę o utrzymanie tej jednostki włączył się teraz Komitet Obrony Katedry Transportu Szynowego. Przedstawiciele komitetu podkreślają, że katedra ma liczne osiągnięcia w sferze naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej m.in. realizuje cztery projekty badawcze przyznane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (3 z nich przyznane w 2014 r.) w specjalistycznych laboratoriach kolejowych, w których pracują unikatowe w Polsce i w Europie specjalistyczne kolejowe zespoły badacze. Poza tym, jest to jedyna specjalność, której wszyscy zeszłoroczni absolwenci dostali od razu pracę (90 proc. na kolei, reszta w innych zakładach pracy). Tymczasem, co roku tylko ze spółek grupy PKP odchodzi np. na emeryturę ok. 2000 pracowników.

Mając powyższe na uwadze oraz brak reakcji na apele przedstawicieli parlamentu, samorządów, instytucji odpowiedzialnych za kolej i jej bezpieczeństwo komitet zapowiada podjęcie aktywnych działań informacyjno-organizacyjnych mających na celu anulowanie uchwały Rady Wydziału i dalsze funkcjonowanie znanej w kraju i zagranicą Katedry Transportu Szynowego.