Newag i Pesa walczą o kontrakt na 12 EZT-ów dla KM

Newag i Pesa walczą o kontrakt na 12 EZT-ów dla KM

26 sierpnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Dwaj producenci złożyli swoje oferty w przetargu Kolei Mazowieckich na dostarczenie nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Tańszą ofertę przedłożył Newag, który wycenił zamówienie na 257,2 mln zł brutto. Z kolei bydgoska Pesa zaoferowała 267,1 mln zł brutto za wyprodukowanie pojazdów. Budżet przewoźnika wynosił 349,6 mln zł brutto.

Fot. ZTM Warszawa

Cena nie przesądza jednak o ostatecznym wyborze oferty, gdyż jej waga wynosiła zaledwie 55 proc., zaś kryteriów wyboru było aż 6. Dla Kolei Mazowieckich oprócz ceny znaczenie ma termin dostawy trzeciego z dwunastu EZT-ów (10 proc.) - maksymalną liczbę punktów można uzyskać za termin 15 stycznia 2015 r., okres udzielonej gwarancji (10 proc.) - najwięcej punktów można uzyskać za 78 miesięcy gwarancji, współczynnik niezawodności na poziomie 0,99 (10 proc.), współczynnik gotowości technicznej, utrzymanie na poziomie 0,97 (10 proc.) oraz zużycie energii trakcyjnej na potrzeby przejechania 1 km dla jednego EZT-a (5 proc.).

- Oferty są obecnie analizowane przez członków komisji przetargowej m.in. pod kątem spełniania poszczególnych kryteriów zamówienia - poinformowała Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich.

Wykonawca oprócz dostarczenia pojazdów będzie zobowiązany również do świadczenie usług serwisowych, dostawę pakietu pozderzeniowego (naprawczego) oraz przeszkolenie pracowników przewoźnika.

Pojazdy mają osiągać prędkość co najmniej 160 km/h i nie mogą mieć mniej niż 206 miejsc stałych oraz niemniej niż 10 siedzeń uchylnych. Liczba miejsc stojących powinna być nie mniejsza niż 310, przy założeniu 4 osoby/m2. Pojazdy będą wyposażone w system informacji pasażerskiej wykonanej w technologii LED, 2 tablice czołowe, 10 tablic bocznych i 20 tablic wewnątrz przedziału.

Nowe EZT-y będą bezprzedziałowe i klimatyzowane. Oświetlenie zostanie wykonane w technologii LED. Każdy pojazd będzie wyposażony w 20 automatycznych drzwi odskokowo-przesuwnych o prześwicie min. 1,3 metra. Składy będą wyposażone w dwie toalety budowane w systemie obiegu zamkniętego. Dodatkowo jedna z nich zostanie wyposażona w przewijak dla niemowląt. Do przewozu rowerów posłuży min. 5 stojaków.

Dla komfortu podróżowania składy zostaną wyposażone w gniazdka zasilania sieciowego (230 V), przyjmując zasadę jedno gniazdko na cztery siedzenia. Pasażerowie, dzięki instalacji sieci Wi-Fi, będą mogli surfować po Internecie.

Koleje Mazowieckie wymagają, aby w przedziale pasażerskim zostały przygotowane instalacje pod biletomaty i kasowniki. Instalacja musi być zgodna z wymogami ZTM Warszawa. Pojazdy zostaną wyposażone w system zliczania pasażerów.