Przygotowania do uruchomienia Kolei Małopolskich

Przygotowania do uruchomienia Kolei Małopolskich

26 sierpnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Radni przegłosowali uchwałę o objęciu udziałów w Kolejach Małopolskich. Tym samym sejmik wyraził zgodę na dokapitalizowanie spółki kwotą 1,5 mln zł. Środki te pozwolą na planowe uruchomienie przewozów od 14 grudnia 2014 r. oraz umożliwią ich funkcjonowanie na pierwszym etapie działalności.

Fot. Kuba Batorowicz

– Spółka, po zatwierdzeniu nowego rozkładu jazdy, będzie realizować kolejowe przewozy pasażerskie na trasie Kraków - Wieliczka, a w następnej kolejności: na trasie Kraków - Balice – mówił Jacek Krupa, członek zarządu województwa małopolskiego.

Koleje Małopolskie formalnie rozpoczęły swoją działalność 1 stycznia 2014 r. Najważniejszym zadaniem spółki od momentu jej powołania do rozpoczęcia przewozów jest zapewnienie dotrzymania terminu uruchomienia połączeń pasażerskich, czyli organizacja działania spółki łącznie z pozyskaniem pracowników, uzyskanie licencji i certyfikatów bezpieczeństwa, przygotowanie planu działania (biznesplanu).

– Powołanie nowej spółki kolejowej to nie tylko odpowiedź na obecną sytuację Przewozów Regionalnych. Chcemy budować potencjał komunikacyjny województwa a Koleje Małopolskie tworzą jeden z ważniejszych zrębów tego planu – mówił wicemarszałek Roman Ciepiela podczas powołania spółki 19 grudnia 2013 r.

–Do powołaniu spółki przygotowywaliśmy się od pewnego czasu, o czym może świadczyć stopniowe kupowanie przez województwo odpowiedniego taboru. Tylko do 2015 roku będziemy mieć 30 nowoczesnych pociągów – podkreślał wówczas Marek Sowa, marszałek województwa.

Spółka będzie realizować wojewódzkie i międzywojewódzkie przewozy pasażerskie, w tym w strefie transgranicznej oraz będzie świadczyć usługi związane z przewozem kolejowym.  W fazie operacyjnej, czyli od grudnia 2014 r. przyjęto, że spółka Koleje Małopolskie będzie obsługiwała linię Kraków-Wieliczka, która docelowo ma zostać przedłużona do Balic (po dokończeniu remontu). Zakończenie prac modernizacyjnych na linii E30 jest również warunkiem przejęcia przez spółkę trasy Kraków-Tarnów, która w przyszłości ma obejmować odcinek Tarnów-Trzebinia.

Dla obsługi tych linii województwo wydzierżawi spółce szynobusy elektryczne kupowane w ramach projektu współfinansowanego ze środków unijnych, w tym 10 EZT-ów typu Acatus Plus, 2 szynobusy spalinowe SA133  oraz 2 serii SA109.

Środki przeznaczone na dotowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich zostały zabezpieczone w Wieloletniej Prognozie Finansowej Województwa Małopolskiego z latami do realizacji do 2020 r. W ramach zadania został ustalony limit wydatków w wysokości ponad 75,5 mln zł rocznie. Kwota zabezpieczona w WPF została przeznaczona w całości na realizację przewozów pasażerskich zarówno przez Koleje Małopolskie jak i innego przewoźnika, który będzie realizował pozostałe usługi przewozowe.