Jakie wagony wykorzystają PR w Wielkopolsce?

Jakie wagony wykorzystają PR w Wielkopolsce?

31 sierpnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ósmego sierpnia samorząd województwa wielkopolskiego zawarł z Przewozami Regionalnymi dwie sześcioletnie umowy na obsługę pociągów międzyregionalnych. Pierwsza z nich zakłada wykorzystanie wyłącznie zmodernizowanych wagonów. Zapytaliśmy przewoźnika czy ma gotowy tabor do eksploatacji od grudnia tego roku na zakontraktowanych trasach.

Fot. Adam Brzozowski

Obie podpisane umowy zaczną obowiązywać 14 grudnia tego roku i zakładają obsługę przewozów wojewódzkich o charakterze międzyregionalnym do 12 grudnia 2020 r.

Pierwsza z umów zakłada obsługę czterech relacji:

  • Poznań Główny - Szklarska Poręba – Poznań Główny,
  • Poznań Główny - Jelenia Góra – Poznań Główny,
  • Poznań Główny - Wrocław Główny – Poznań Główny,
  • Poznań Główny - Leszno – Poznań Główny.

Wartość tej umowy wynosi 41,38 mln zł. Zgodnie z założeniem wielkopolskiego samorządu, pociągi PR wykonają w sumie ponad 2,38 mln pockm. Do realizacji tej umowy przewoźnik zobowiązany jest wykorzystać zmodernizowane wagony II klasy, wyposażone w klimatyzację, z miejscami dla osób na wózkach inwalidzkich oraz dla rowerów. Prędkość maksymalna wagonów to 160 km/h.

Zapytaliśmy przewoźnika czy posiada odpowiednią liczbę wagonów do eksploatacji przez sześć lat na czterech trasach. Marta Milewska, rzecznik Przewozów Regionalnych, informuje, że do Szklarskiej Poręby, Jeleniej Góry, Wrocławia i Leszna będą jeździły z Poznania składy z wagonami znanymi z pociągów interREGIO, zmodernizowanymi przez Pesę w latach 2010-2013 za 40 mln zł. Wówczas zmodernizowano  18 wagonów pasażerskich, które w wyniku przebudowy stały się bezprzedziałowe.

- Dodatkowo wagony wyposażone zostały m.in. w gniazdka 230 V, bezprzewodowy internet, nowoczesny system ogrzewania i klimatyzacji oraz izolacji akustycznej, system nagłośnienia radiowego, monitoring wizyjny oraz elektroniczne tablice informacyjne. To właśnie te wagony od nowego rozkładu jazdy będą obsługiwały połączenia międzywojewódzkie realizowane przez Wielkopolski Oddział Przewozów Regionalnych – tłumaczy Marta Milewska.

W ramach drugiej, zawartej z Wielkopolską umowy przewozowej, PR uruchomią zmodernizowane EZT-y serii 57. Będą one obsługiwały pociągi w relacjach:

  • Poznań Główny - Łódź Kaliska – Poznań Główny,
  • Ostrów Wlkp. - Łódź Kaliska  – Ostrów Wlkp,
  • Poznań Główny - Jarocin – Poznań Główny,
  • Poznań Główny - Ostrów Wlkp.– Poznań Główny,
  • Wrocław Główny - Rawicz  – Wrocław  Główny,
  • Poznań Główny  - Wrocław Główny – Poznań Główny,
  • Kłodzko - Leszno – Kłodzko,
  • Leszno - Wrocław Główny – Leszno,
  • Poznań Główny – Kołobrzeg – Poznań Główny
  • Poznań Główny  - Piła Główna – Poznań Główny,
  • Poznań Główny - Koszalin – Poznań Główny,

Wartość tego kontraktu wynosi 115,8 mln zł. W ciągu 6 pociągi lat PR wykonają pracę eksploatacyjną równą prawie 8 mln pockm.