SEiMTS: nowe regulacje kolejowe zaszkodzą branży

SEiMTS: nowe regulacje kolejowe zaszkodzą branży

04 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Proponowane przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zmiany w ustawach o transporcie kolejowym i publicznym transporcie zbiorowym przyniosą ogromne straty finansowe dla budżetu państwa i są niekorzystne dla przedsiębiorstw kolejowych - zaznacza Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego w liście do wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej.

Fot. Piotr Celiński

Stowarzyszenie zwraca uwagę, że obecna wersja projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z 7 lipca 2014 r. istotnie różni się od projektu z 10 lutego 2014 r., który był przedmiotem konsultacji społecznych. Pierwotne zmiany były zgodne z wymogami prawa europejskiego oraz z uzasadnionymi oczekiwaniami branży kolejowej. Jednak „z niewyjaśnionych przyczyn” projekt ewoluował. SEiMTS zarzuca ministerstwu, że odbyło się to bez dalszych konsultacji ze środowiskiem kolejowym oraz bez powiadomienia przedsiębiorstw, dla których projektowane zmiany mają zasadniczy wpływ na warunki prowadzenia działalności.

„Reprezentowane przez nasze Stowarzyszenie środowisko kolejowe jest całkowicie zaskoczone brakiem konsultacji nowego projektu ustawy a nadto wykorzystywaniem w uzasadnieniu do projektu ustawy faktu konsultacji nad diametralnie innym projektem” – zaznacza Stowarzyszenie w liście do Elżbiety Bieńkowskiej.

Eksperci wskazują, że w projekcie z 7 lipca 2014 r. ocena skutków regulacji jest nierzetelna i w wielu miejscach nieprawdziwa. Chodzi o to, że projekt ustawy nie będzie miał wpływu na wydatki budżetu państwa. Według SEiMTS będzie zupełnie przeciwnie, np. w przypadku należącej do grupy PKP spółki PKP LHS.

Obecnie PKP LHS jest najsprawniej zarządzanym przewoźnikiem w Polsce, zarazem dużym płatnikiem podatku dochodowego do budżetu państwa. Przykładowo, za ubiegły rok spółka wpłaciła do budżetu państwa 16,4 mln zł podatku dochodowego.

Tymczasem wdrożenie zmian zgodnie z projektem ustawy z 7 lipca 2014 r. spowoduje konieczność rozdzielenia prowadzonych przez PKP LHS rodzajów działalności, a następnie udostępnienia linii nr 65 (najdłuższej szerokotorowej linii kolejowej w Polsce) innym przewoźnikom kolejowym. Z tytułu udostępniania linii nr 65 innym przewoźnikom kolejowym PKP LHS nie będzie mogła pobrać opłat w pełni pokrywających koszty utrzymania infrastruktury tej linii, gdyż zabrania tego wyrok Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 30 maja 2013 r., zgodnie z którym opłaty za dostęp do infrastruktury nie mogą być wyższe niż bezpośrednie koszty prowadzenia pociągów.

SEIMTS wskazuje, że w spółce PKP PLK, która podjęła się implementacji tego wyroku ETS wpływy od przewoźników nie pokrywają nawet połowy kosztów utrzymania infrastruktury. Resztę musi pokrywać budżet państwa. Podobnie, zdaniem ekspertów, będzie w spółce PKP LHS.

„W rezultacie, w następstwie uchwalenia i wdrożenia projektu ustawy (datowanego na 7 lipca 2014) PKP LHS, z obecnego solidnego i ważnego płatnika podatku dochodowego do budżetu państwa stanie się spółką wymagającą dotacji budżetowych na pokrycie kosztów utrzymania infrastruktury kolejowej, w części nie pokrytej opłatami przewoźników. Należy dodać, że nie pokryte opłatami od przewoźników koszty utrzymania infrastruktury, PKP LHS nie będzie mogła pokryć zyskami z działalności przewozowej, gdyż projekt ustawy tego zabrania” – podkreśla Stowarzyszenie.

Podobnych sytuacji może być więcej i dlatego SEiMTS uważa ten projekt ustawy za szkodliwy.

Przedmiotowy projekt ustawy nie jest zgodny również z rozwiązaniami w ramach tzw. IV Pakietu Kolejowego, które MIR poparło i które są w końcowym stadium legislacji w Brukseli. Rozwiązania, które były już przedmiotem pierwszego czytania w Parlamencie Europejskim, w tym poprawki uchwalone przez PE są znacznie korzystniejsze dla polskich przewoźników kolejowych niż te zawarte w projekcie ustawy z 7 lipca 2014 i nie niosą takich zagrożeń dla budżetu państwa.

Przykładowo: z obowiązku rozdzielenia działalności mają być zwolnione sieci i linie kolejowej o długości do 500 km i prowadzące działalność o zasięgu regionalnym. Ta regulacja będzie obejmować m.in. i spółkę PKP LHS.

Dlatego Stowarzyszenie Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego wnosi o wycofanie projektu ustawy z 7 lipca 2014 r. z dalszych prac i powrócenie do wersji projektu ustawy z 10 lutego 2014, która powinna być bazą do wypracowania ostatecznych zmian, zgodnych z przewidywanymi zmianami w prawie europejskim. SEiMTS oczekuje również przeprowadzenia konsultacji społecznych nowego projektu ustawy.