Szybsza podróż z Katowic do Poznania

Szybsza podróż z Katowic do Poznania

11 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Rewitalizacja linii Kalety – Kluczbork, która jest kluczową częścią połączenia województwa śląskiego przez Poznań z portem w Szczecinie, dobiega końca. PKP Polskie Linie Kolejowe zrealizowały już trzy czwarte wszystkich prac. Dzięki tej inwestycji już w przyszłym roku podróż z Katowic do Poznania potrwa 4 godziny i 30 minut.

Fot. PKP PLK

Pracom pomiędzy Kaletami, Lublińcem a Kluczborkiem towarzyszy rewitalizacja kolejnego odcinka biegnącego w stronę Poznania - miedzy Kluczborkiem a Ostrzeszowem. Remont obu linii łączących Śląsk z Wielkopolską i dalej ze Szczecinem pozwoli na sprawniejszy transport towarów oraz szybszą podróż. Po zakończeniu obu projektów, które jest planowane na pierwszą połową 2015 roku, parametry techniczne na całej linii Kalety - Kluczbork - Ostrzeszów  pozwolą na jazdę pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h, zaś pociągów towarowych 100 km/h. Rewitalizacja linii kolejowej jest częścią większego zadania polegającego na poprawie infrastruktury torowej na trasie Katowice – Poznań. Obejmuje ono również prace rewitalizacyjne na odcinkach: Bytom Północ – Tarnowskie Góry oraz Kalety – Strzebiń. Po zakończeniu wszystkich robót czas przejazdu pociągiem na tej trasie skróci się aż o 1,5 godziny - z 6 godzin do około 4 godzin i 30 minut.

W ramach modernizacji trasy Kalety – Kluczbork, do sierpnia na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych odnowiono ponad 91 km torów, wymieniono 54 rozjazdy i wyremontowano 16 przejazdów. Zakończona została także rewitalizacja 7 peronów, gdzie wymieniono m.in. nawierzchnię i 34 obiektów inżynieryjnych - mostów, wiaduktów i przepustów. Do tej pory prace skupiały się przede wszystkim na szlakach Bąków - Kluczbork, Sowczyce - Olesno Śląskie, Koszęcin - Lubliniec. 

Obecnie trwają prace remontowe na peronach w Sowczycach, Sierakowie Śląskim, Starym Oleśnie. W trakcie przebudowy są również: tor nr 2 na stacji w Lublińcu, a także tor nr 2 na szlaku Lubliniec-Ciasna, tor nr 2 między Olesnem Śląskim – Starym Olesnem - Bąkowem oraz tor nr 2 na odcinku Sieraków Śląski - Sowczyce.  

Rewitalizacja jest najszybszą i najtańszą metodą usprawnienia ruchu kolejowego na linii kolejowej. Pozwala ona na przywrócenie maksymalnej prędkości oraz zwiększenie bezpieczeństwa prowadzenia ruchu. Dzięki uproszczonym procedurom, wszystkie prace prowadzone są szybciej niż w przypadku np. modernizacji. Już w przyszłym roku z Kalet przez Lubliniec do Kluczborka pociągi będą jeździć z prędkością 120 km/h, a pasażerowie będą mogli korzystać z unowocześnionych peronów. Wartość projektu wynosi ponad 339 mln złotych.