Centrum serwisowe Pendolino od kuchni (cz. 1)

Centrum serwisowe Pendolino od kuchni (cz. 1)

12 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Składy Pendolino otrzymały wczoraj homologację UTK, co otwiera im drogę do rozpoczęcia eksploatacji na polskich torach. Tymczasem nowoczesne centrum serwisowe pojazdów na Olszynce Grochowskiej przygotowuje się do obsługi pojazdów. Zachęcamy do zapoznania się z reportażem z tego miejsca.

Fot. Adam Brzozowski

Dzięki uprzejmości dyrekcji centrum serwisowego mieliśmy okazję zwiedzić obiekt. Zanim jednak weszliśmy na halę musieliśmy zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa Alstomu obowiązującymi we wszystkich obiektach koncernu na świecie. Okazuje się, że są bardziej rygorystyczne od polskich przepisów BHP. Przeszliśmy krótkie szkolenie i zostaliśmy wyposażeni w kaski, kamizelki odblaskowe i nakładki ochronne na buty. Otrzymaliśmy też ulotkę z objaśnieniem znaków informacyjno-alarmowych oraz mapkę hali. Podpisaliśmy też specjalne oświadczenie o znajomości obowiązujących przepisów.

Centrum serwisowe znajduje się przy ulicy Kozia Górka 9 w Warszawie, nieopodal bazy PKP Intercity. Aktualnie warsztaty utrzymania technicznego Pendolino (taka jest prawidłowa nazwa obiektu) zatrudniają ok. 60 osób. Do grudnia zatrudnienie w obiekcie wzrośnie jeszcze o ok. 40 osób. – Będziemy musieli do tego czasu przeszkolić pracowników z naprawy pociągów a także m.in. zatowarować magazyny naszego obiektu – informuje Artur Fryczkowski, dyrektor warsztatów utrzymania technicznego w firmie Alstom Transport.

Na pierwszych czterech torach obiektu (zdjęcie u góry) będą wykonywane prace planowane, czyli przeglądy cykliczne. Wzdłuż torów zamontowano siedem stanowisk systemu CET (asenizacja i nawadnianie), które będą obsługiwały toalety składów ED250. Na zdjęciu poniżej widać jedno ze stanowisk CET z dwoma wężami. Pierwszy wąż służy do opróżniania nieczystości (trafiają później do kanalizacji), a drugi do wypełniania zbiorników w wagonach wodą. O konieczności napełnienia zbiornika informują pracowników serwisu diody na specjalnym panelu w podwoziu pociągu.

Cztery tory w hali posiadają sztywną sieć trakcyjną (zdjęcie poniżej). Centrum jest drugim obiektem w Polsce, który wyposażono w taką instalację (po tunelu kolejowym we wsi Uniejów-Rędziny, za stacją Tunel). Sieć jest wysuwana i chowana na ramionach (wysięgnikach w kolorze żółtym). Kiedy pociąg jest pod napięciem, ustawiany jest przy nim specjalny znak informujący o zagrożeniu dla pracowników obiektu. W planach Alstomu jest wykonanie specjalnej sygnalizacji obecności napięcia oraz o wyjeździe pociągu z hali. Dodać należy, że w centrum jest sieć o napięciu 3 kV, ale jest też możliwość włączenia napięcia 15 kV i 25 kV – składy Pendolino są wielosystemowe.

Wkrótce zamieścimy kolejne części relacji z centrum serwisowego.