Powolny rozwój transportowy Polski Wschodniej

Powolny rozwój transportowy Polski Wschodniej

PODZIEL SIĘ

- Potrzeby Polski Wschodniej są ogromne i powinny być traktowane z większą uwagą - zaznaczył Jarosław Dworzański, marszałek województwa podlaskiego podczas debaty o inwestycjach infrastrukturalnych w transporcie na Wschodnim Kongresie Gospodarczym.

Fot. wrotapodlasia.pl

Początkiem dyskusji stała się próba odpowiedzi na pytanie jak wschód Polski jest traktowany przy podziale pieniędzy unijnych i czy Polska wschodnia nie jest mimo wszystko traktowana gorzej.

- I tak i nie - powiedział marszałek Jarosław Dworzański - niby funkcjonuje Program Operacyjny Rozwoju Polski Wschodniej i uwzględnia projekty w zakresie infrastruktury czy transportu, to jednak mając ten program, zresztą o niewielkim budżecie, jesteśmy wypychani z programów centralnych, a zaległości są olbrzymie, sięgają 50-ciu lat i nie jest łatwo je zneutralizować w ciągu dwóch finansowych perspektyw unijnych.

Zdaniem Adama Kulikowskiego, prezydenta Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa na budowę dróg w Podlaskiem jest przeznaczone 3,7 mld zł, a potrzeba znacznie więcej: na drogę 61 - ok. 6 mld zł; na "19-tkę"- ok. 7 mld zł. Dlatego też - jego zdaniem konieczne jest przeprowadzenie korekty inwestycji drogowych.

- Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie po co są te inwestycje - zastanawiał się Janusz Grodzki z Siemensa. - Po pierwsze dla mieszkańców, by żyło im się lepiej, po drugie, by ściągnąć inwestorów, a żeby ich zainteresować, inwestycje w infrastrukturę są koniecznością.

Maciej Gorysz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaznaczył, że w 2007 r. na drogi w województwie Podlaskim było przeznaczonych 40 mln zł; w 2014 - już 890 mln zł.

O największych inwestycjach w infrastrukturze kolejowej w Polsce mówił Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. Z jego informacji wynikało, że niestety niewielkie jest zainteresowanie połączeniami kolejowymi z krajami nadbałtyckimi. Ogromny projekt dotyczy natomiast połączenia Rzeszowa z granicą państwa oraz połączenia Warszawa - Białystok.

- W całym pomyśle na Rail Baltikę główny nacisk kładziemy na połączenie Warszawa- Białystok - dodał.

Zdaniem posła Stanisława Żmijana kierunkiem działań na najbliższe lata powinna być kontynuacja poprawy infrastruktury drogowej, kolejowej, technicznej na przejściach granicznych (jak najwiecej przejść granicznych różnej kategorii).

- Jednakże, konieczne są dodatkowe środki na granicy, przeznaczone na nieprzewidziane sytuacje a związane z niepewną sytuacją polityczną na Ukrainie i ewentualnymi zagrożeniami z tym związanymi - dodał.