Transport miejski System informacji pasażerskiej na II linii metra

System informacji pasażerskiej na II linii metra

22 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Podziemny labirynt stacji Rondo ONZ zmienił się w trasę dookoła ronda, oznaczoną i przystosowaną do potrzeb pasażerów, także tych o większych wymaganiach. Stację wyposaża się w systemy bezpieczeństwa i udogodnienia dla niepełnosprawnych.

Fot. budowametra.pl

Pasaż na poziomie -1, oprowadzający użytkowników stacji dookoła ronda ONZ i sprowadzający na peron, został już wyposażony w tabliczki z informacjami kierunkowymi. Czerwono-białe oznaczenia – wybrane do stworzenia systemu informacji wizualnej II linii metra – pomagają zorientować się w obiekcie i wskazują drogę do wind, wyjść na przystanki tramwajowe i autobusowe. Wskażą także drogi do toalet, bankomatów czy punktów obsługi pasażera.

Hala odpraw jest już wyposażona w bramki biletowe – w odróżnieniu od tych zastosowanych na stacjach I linii metra, będą miały różne rozmiary, umożliwiające przejście z bagażem czy wózkiem. Ponadto, zamiast znanego obracającego się turnikietu, pojawią się rozsuwające się na boki wysokie szklane tafle, blokujące przejście gapowiczom. Nad halą odpraw zamontowano już monitory, na których jeszcze przed zejściem na peron zobaczymy m.in. informacje o przyjeździe najbliższych pociągów. Takie same ekrany zawisły pod sufitem peronu.

Również w ścianach zatorowych zainstalowane są monitory, jednak przeznaczone na cele informacyjno-reklamowe. Dolne panele ścian zatorowych pełnią funkcję nośnika dla czerwonych, małych tabliczek z nazwą stacji – tych, które będziemy widzieć z okien pociągu wjeżdżającego na peron.

W pobliżu hali odpraw, na peronie, a nawet w tunelach zawieszono żółte telefony alarmowe; porządku i bezpieczeństwa będzie również strzegł system monitoringu zintegrowany z dźwiękowym systemem informacyjno-ostrzegawczym. Wyznaczono także przestrzeń pasażerską – wokół hali odpraw pojawiły się szklane bariery, a na krańcach peronu zamontowane zostały bramki zamykające dostęp do części technicznej.

Z myślą o osobach niedowidzących, tuż przed zejściem na schody zastosowano odmienny wzór posadzki – mozaika zapowiada zmiany w sposobie poruszania się na całej stacji, również przed windami. Dla nich także przewidziano stalowe guzki sygnalizujące krawędzie platformy oraz wypukłe ścieżki prowadzące m.in. do wind i pulpitów z informacjami zapisanymi w alfabecie Braille’a. Charakterystyczne wypukłości pojawią się również na poręczach schodów.

Takie same elementy ułatwiające orientację i poruszanie się wewnątrz podziemnych obiektów pasażerowie zobaczą na wszystkich stacjach centralnego odcinka II linii metra.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Pierwszy międzynarodowy pociąg Turystyki Kolejowej Pierwszy międzynarodowy pociąg Turystyki Kolejowej
Następny artykuł UE dofinansuje modernizację 27 EZT-ów KM UE dofinansuje modernizację 27 EZT-ów KM