Kolej kręgosłupem kujawsko- pomorskiego transportu

Kolej kręgosłupem kujawsko- pomorskiego transportu

29 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Sejmik zajmie się dziś planem zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa kujawsko – pomorskiego  do roku 2025, wskazującym strategiczne cele, kierunki i organizację tej dziedziny usług publicznych.

Fot. Mikołaj Manowski

Przygotowany na zlecenie zarządu województwa i podlegający szerokim konsultacjom społecznym plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla województwa kujawsko-pomorskiego zakłada, że kluczową rolę w regionalnym publicznym transporcie pasażerskim odgrywać będzie kolej.

Wojewódzka sieć publicznych przewozów pasażerskich docelowo składać się będzie z 22 linii kolejowych oraz 45 linii autobusowych, powiązanych i uzupełnianych przez autobusowy transport lokalny. W pięciu największych miastach regionu powstanie 11 zintegrowanych „strategicznych” węzłów przesiadkowych umożliwiających przesiadki do środków komunikacji o zasięgu ponadregionalnym.

Pozostałymi węzłami systemu będą zintegrowane platformy przesiadkowe w liczbie 36, zlokalizowane w stolicach powiatów oraz innych generujących znaczący ruch pasażerski miejscowościach. System uzupełnią rozwinięta sieć przystanków oraz nowoczesne systemy informacji podróżnych i sprzedaży biletów.

Przypomnijmy, że zarząd województwa zrezygnował z planów zawieszania sześciu linii kolejowych. Co do postulatów mówiących o wpisaniu do planu rewitalizacji kolejnych odcinków torów, to zostaną one uwzględnione jeśli uda się pozyskać na nie środki.

Czym władze województwa chcą przyciągnąć do kolei? Przede wszystkim dostosowaniem siatki połączeń do realnych potrzeb, co na przykład w przypadku linii Bydgoszcz-Toruń będzie oznaczało podwojenie liczby codziennych kursów (docelowo będą tam kursowały 32 pary pociągów). Poza tym nową, lepszą jakością kolejowej infrastruktury. Działania w tym kierunku już zresztą trwają, część z nich się zakończyła. Po torach w regionie jeżdżą już nowoczesne i eleganckie pociągi, zakończono lub kończą się rewitalizacje torów, których skutkiem jest możliwość rozwijania na nich większych prędkości, zaawansowane są też modernizacje dworców w Bydgoszczy i Toruniu. Tylko związane z BiT City inwestycje kolejowe ostatnich lat w Kujawsko-Pomorskiem są warte 2 miliardy złotych!

Wśród nowych rozwiązań organizacyjnych znajdą się miedzy innymi budowa zintegrowanych rozkładów jazdy i prace nad zintegrowanym biletem wojewódzkim.