Tysięczny FLIRT będzie kursował w Helsinkach

Tysięczny FLIRT będzie kursował w Helsinkach

29 września 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Tysięczny FLIRT wyprodukowany przez Stadlera będzie obsługiwał trasy podmiejskie w Helsinkach. Fińska firma Junakalusto Oy, korzystając z drugiej opcji zawartej w kontrakcie z 2006 roku, złożyła zamówienie na kolejne 34 pojazdy tego typu. Obecnie eksploatuje ona 32 pociągi FLIRT.    

Fot. Stadler

Dostawa 9 pojazdów zamówionych w ramach pierwszej opcji zostanie zrealizowana zgodnie z planem w listopadzie 2014 roku. Pociągi dla Helsinek wyróżniają się dużą odpornością na trudne warunki pogodowe panujące zimą w Finlandii. Wartość kontraktu (druga opcja) wynosi około 200 mln euro. Pojazdy będą  dostarczane od początku 2016 roku do wiosny 2017. Do tej pory Grupa Stadler Rail, wliczając obecne zamówienie, sprzedała 1018 pociągów FLIRT.

Dzięki zamówieniu na kolejne pociągi FLIRT Junakalusto Oy będzie dysponowała jednolitą flotą. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie, zwłaszcza w zakresie kosztów utrzymania pojazdów oraz szkolenia pracowników. Nowe pociągi będą podobne do wcześniej zamówionych. Zostaną w nich jednak zastosowane nowe rozwiązania obejmujące aranżację wnętrza pojazdu oraz system informacji dla pasażerów.

Pociągi FLIRT dla Helsinek zamówione w 2006 roku to pierwsze szerokotorowe pojazdy wyprodukowane przez Stadler. Były to także pierwsze pociągi przystosowane do eksploatacji w trudnych warunkach zimowych. Podobne pojazdy zamówili także przewoźnicy z Białorusi i Estonii. Również rozwiązania zastosowane w pociągach dla Moskwy oraz Norwegii w dużym stopniu opierają się na sprawdzonej w zimowych warunkach konstrukcji pojazdów dla Finlandii.

- Jesteśmy dumni z naszego szerokotorowego zespołu trakcyjnego FLIRT, który wyróżnia się dużą odpornością na trudne warunki pogodowe panujące zimą w Finlandii. To świetny przykład na innowacyjność firmy Stadler – powiedział Peter Spuhler, prezes i właściciel Grupy Stadler Rail.

Aby zwiększyć odporność pociągów zastosowano w nich szerszą warstwę izolacyjną oraz potrójne szyby. Sprawdzony system klimatyzacji został dodatkowo wyposażony w system odzyskiwania ciepła. Ciepłe powietrze z przedziałów pasażerskich jest wykorzystywane do ogrzewania zasysanego z zewnątrz zimnego powietrza. Takie rozwiązanie umożliwia znaczną oszczędność energii. Ponadto, w strefie wejścia zostało zainstalowane dodatkowe ogrzewanie pozwalające utrzymać temperaturę powietrza na możliwie stałym poziomie podczas wsiadania i wysiadania z pociągu.

Czteroczłonowe pociągi mają 234 miejsca siedzące i w 80 proc. niską podłogę. Oferują dobry dostęp do toalety, a także wielofunkcyjny obszar dla wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz rowerów. Ze względu na rozstaw szyn w Finlandii wagony mają szerokość 3,2 metra (w porównaniu do 2,9 metra w większości krajów europejskich), dzięki czemu łatwo było rozmieścić w ich wnętrzu siedzenia w układzie 3+2.

Innowacyjny system informacji pasażerskiej z 11 płaskimi ekranami pozwala podróżującym łatwo zapoznać się z rozkładem jazdy, połączeniami kolejowymi oraz panującymi warunkami pogodowymi. W pociągu znajduje się także sześć przycisków do powiadamiania maszynisty lub konduktora w przypadku awarii. Pojazd osiąga maksymalną prędkość 160 km/h. Początkowo będzie w nim używany fiński system sterowania ruchem EBICAB, ale istnieje również możliwość wyposażenia pociągu w system ETCS.