Pierwsze Impulsy dla PGZ wyjeżdżają na tory

Pierwsze Impulsy dla PGZ wyjeżdżają na tory

PODZIEL SIĘ

Lada dzień w trasę przez cztery regiony południowej Polski wyruszą nowoczesne, trójczłonowe pociągi typu Impuls. Pojazdy udało się zakupić dzięki projektowi tzw. Południowej Grupy Zakupowej skupiającej województwa małopolskie, podkarpackie, śląskie i świętokrzyskie.

Fot. sejmik.kielce.pl

W poniedziałek, 29 września umowę na dofinansowanie projektu zakup taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich podpisali marszałek Adam Jarubas, członek zarządu województwa Jan Maćkowiak oraz dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Paweł Szaciłło.

Jak zauważa marszałek Adam Jarubas, projekt, który dofinansowany jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jest wyjątkowy, gdyż do tej pory województwo świętokrzyskie nie zrealizowało jeszcze inwestycji o takiej wartości. Koszt jej to bowiem ponad 281 mln zł.

– To projekt partnerski województw: małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego. My jesteśmy liderem – tłumaczy marszałek. Podkreśla, że nowoczesne pojazdy to nowa jakość i dowód na zmiany, jakie dokonują się w obszarze transportu i infrastruktury.

Trójczłonowe pojazdy szynowe Impuls lada dzień wyruszą w trasę. Na początek Świętokrzyskie otrzymało trzy z nich, które stoją już na stacji w Skarżysku-Kamiennej. Kolejne trzy wyjadą na tory do końca stycznia przyszłego roku. W sumie we wszystkich regionach zakupiono 19 pociągów, które wyprodukowała nowosądecka firma Newag. 

Jak podkreśla Paweł Szaciłło, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, jest to największy z trzech projektów taborowych obecnie realizowanych w kraju. Jan Maćkowiak, członek zarządu województwa tłumaczy, że władze województwa świętokrzyskiego wraz z marszałkami pozostałych regionów, postanowiły się go podjąć w momencie, kiedy pod koniec 2011 roku okazało się, że spółka Przewozy Regionalne ma problemy finansowe.

- Jeśli chodzi o nasz region, to wkład własny nie pochodzi z budżetu województwa, lecz z funduszu kolejowego i rezerwy celowej – zaznacza Jan Maćkowiak.

Impuls, niskopodłogowy, elektryczny zespół trakcyjny typu 36WEa (EN63a), to jednostka bezprzedziałowa, jednoprzestrzenna, drugiej klasy, przeznaczona w całości dla osób niepalących, o pojemności 276 osób, w tym 156 siedzących. W nowym pojeździe znajdziemy szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych m.in. drzwi otwierane poprzez naciśnięcie przycisku przez pasażerów z zewnątrz lub wewnątrz pojazdu, blokowane automatycznie po przekroczeniu prędkości 5km/h, dynamiczną informację pasażerską, gniazdka elektryczne o napięciu 230V, punkt dostępowy do internetu w każdym członie za pomocą WiFi, klimatyzację, intercom do kontaktu głosowego między pasażerem a maszynistą, monitoring (bez kabiny WC), system wykrywający pożar, sprzęt nagłaśniający dla pasażerów, miejsca do przewozu rowerów.

W środku każdego pojazdu będą znajdować się ergonomiczne siedzenia z zagłówkiem wykończonym obiciem skórzanym oraz podłokietnikami ruchomymi od stron zewnętrznych i stałymi od strony okna. W przypadku Województwa Świętokrzyskiego, każdy pojazd wyposażony jest w dwa automaty biletowe, w których zakupu biletu można dokonać za pomocą gotówki lub karty płatniczej, w tym zbliżeniowej. Nowy tabor jest również w pełni przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Prędkość eksploatacyjna pociągu wynosi 160 km/h. Nowe pojazdy mają zagwarantować nie tylko poprawę komfortu podróżnych, ale też przynieść większy poziom bezpieczeństwa i zmniejszyć ilość pobieranej energii, co wpłynie na niższe koszty eksploatacji. Pojazdy dzięki zastosowanym rozwiązaniom technologicznym są bardziej ekologiczne i przyjazne dla środowiska, jak również poprzez systemy monitoringowe umożliwiają badanie efektywności ruchu pasażerskiego oraz analizę czasu jazdy. Pierwsze pojazdy zostały już odebrane i wkrótce włączone będą do eksploatacji.

Zakupiony tabor jest przeznaczony do obsługi połączeń międzyregionalnych i będzie kursował w następujących relacjach: Katowice – Kraków, Rybnik – Katowice – Kraków, Kraków – Tarnów – Rzeszów, Ostrowiec Świętokrzyski – Kielce - Tunel - Kraków, Kielce - Częstochowa, Kielce – CMK - Katowice. Ostateczna konfiguracja oferty przewozów międzywojewódzkich, może jednak ulec jeszcze zmianie.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł ABB unowocześni szwajcarskie lokomotywy ABB unowocześni szwajcarskie lokomotywy
Następny artykuł Zachodniopomorskie zmodernizuje pojazdy EN57 Zachodniopomorskie zmodernizuje pojazdy EN57