Trzydziesty Twist produkcji bydogoskiej Pesy wyjechał na śląsko – zagłębiowskie tory. Tym samym zakończyła się realizacja umowy z tramwajowym przewoźnikiem Śląska i Zagłębia.
Ostatni z zamówionych przez Tramwaje Śląskie zjechał z lawety w obecności prezydenta Katowic Piotra Uszoka oraz przedstawicieli kierownictw Tramwajów Śląskich i Pesy.
Czerwone nowoczesne pojazdy produkowane w Bydgoszczy, -co prawda najbardziej spektakularne, ale nie jedyne filary wielkiego projektu modernizacyjnego dokonywanego przez Tramwaje Śląskie - zdążyły już wpisać się w krajobraz największej w Polsce aglomeracji.
Umowa na dostawę pojazdów podpisano w grudniu 2012 roku. Cena jednego Twista to 5,47 mln zł. Tramwaje Śląskie to pierwszy przewoźnik, który odebrał takie tramwaje.
Trzyczłonowy tramwaj Twist ma 32 metry długości i 2,4 metra szerokości. Do wnętrza prowadzi siedmioro drzwi, z czego 5 jest dwustrumieniowych a 2 jednostrumieniowe. Pojazd jest w 73 proc. długości niskopodłogowy. Napęd zapewniają mu silniki asynchroniczne zasilane falownikami o mocy 4×105 kW.
Wagon wyposażony jest m.in. w sterowanie mikroporcesorowe, układ antypoślizgowy, system rekuperacji energii (odzyskiwanie energii w trakcie hamowania) oraz akumulatory, pozwalające na poruszanie się przy braku napięcia w sieci trakcyjnej.