Grajda: zapotrzebowanie na kolej regionalną było i jest

Grajda: zapotrzebowanie na kolej regionalną było i jest

23 października 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

– Rosnąca liczba podróżujących pociągami Kolei Mazowieckich pokazuje, że zapotrzebowanie na tego typu połączenia było i jest nadal, a mazowieckimi pociągami podróżuje się szybko, wygodnie i bezpiecznie – podkreślał Dariusz Grajda, członek zarządu KM podczas konferencji „Koleje Samorządowe – szanse i zagrożenia”, która odbyła się 20-21 października w Michałowicach.

Fot. Rafał Wilgusiak

Rynek przewozów regionalnych i aglomeracyjnych ulega ciągłym zmianom i dlatego konieczne są nowe rozwiązania i dążenie do zaspokojenia rosnących wymagań podróżnych. By im sprostać, niezbędna jest współpraca wielu podmiotów. Z tego też powodu zorganizowano konferencję, która umożliwi nawiązanie i rozwój współpracy pomiędzy uczestnikami rynku kolejowego: przewoźnikami, producentami i samorządami.

Podczas konferencji zgromadzeni w jednym miejscu eksperci dyskutowali na temat technicznych, finansowych i logistycznych wyzwań przewozów regionalnych i aglomeracyjnych. Myślą przewodnią była współpraca przewoźników, zarządców infrastruktury kolejowej i przedstawicieli przemysłu kolejowego.

Poruszone zostały m.in. zagadnienia: szkolenia kadr, zakupu i utrzymania taboru, zaplecza technicznego, zintegrowanej platformy sprzedaży biletów i informacji pasażerskiej, bezpieczeństwa na kolei, a także aspekty prawne prowadzenia ruchu kolejowego.

Dobrze skonstruowana i przemyślana oferta, nowoczesny tabor oraz dynamiczna informacja pasażerska gwarantują zadowolenie klienta – zaznaczał Krzysztof Dyl, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego charakteryzując rynek kolei samorządowych w Polsce. - Nie możemy zapominać o pasażerach, bo to oni są najważniejsi. Kolej ma duży potencjał i musi być on dobrze wykorzystany – dodawał.

Niemniej, na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat nastąpiła istotna zmiana w taborze wykorzystywanym do przewozów regionalnych i aglomeracyjnych.

– Przede wszystkim mamy zdecydowanie mniej taboru niż jeszcze w roku 2003. Największy ubytek zanotowano, jeśli chodzi o wagony pasażerskie - przypomniał Andrzej Massel, zastępca dyrektora Instytutu Kolejnictwa. - Jednocześnie na rynek wprowadzany jest nowoczesny tabor, poprawia się sukcesywnie stan infrastruktury kolejowej. Poprzez likwidację dotychczasowych ograniczeń eksploatowany tabor może być w pełni wykorzystywany.

Do kwestii taborowych nawiązał także Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich. Przypomniał, że w pierwszych latach działalności Koleje Mazowieckie korzystały prawie wyłącznie z wysłużonych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57, a dziś blisko 1/3 taboru spółki stanowią nowe pociągi.

– Kiedy w 2004 roku władze województwa mazowieckiego podjęły decyzję o utworzeniu pierwszego samorządowego przewoźnika kolejowego, gros osób nie wierzyło, że tak odważna inicjatywa jest możliwa do realizacji. Dziś, po 10 latach, Koleje Mazowieckie wciąż są fenomenem na skalę krajową i przykładem dla innych województw – mówił Dariusz Grajda.

Na początku spółka dysponowała zaledwie 184 ezt EN57 oraz 3 szynobusami. Dziś park taborowy spółki KM liczy 280 jednostek - z czego 79 to nowe pojazdy. Starszy tabor przeszedł gruntowne naprawy i modernizacje.

–  Dzięki sprawnie prowadzonej polityce taborowej oraz efektywnemu wykorzystaniu środków unijnych Koleje Mazowieckie są dziś najnowocześniejszym kolejowym przewoźnikiem regionalnym w Polsce i znajdują się na drugim miejscu w kraju pod względem liczby przewożonych osób – podkreślał dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich.

Obecnie firma zatrudnia 2686 pracowników, z czego 1068 pracuje w spółce od 10 lat. W 2013 roku z usług przewoźnika skorzystało 62,4 mln pasażerów.

– Ta rosnąca liczba podróżujących pociągami Kolei Mazowieckich pokazuje, że zapotrzebowanie na tego typu połączenia było i jest nadal, a mazowieckimi pociągami podróżuje się szybko, wygodnie i bezpiecznie – uzasadniał Dariusz Grajda. – Oczywiście, świetne wyniki przewozowe nie byłyby możliwe bez wieloletnich inwestycji taborowych i stałego rozwijania oferty handlowej spółki oraz owocnej współpracy z Samorządem Województwa Mazowieckiego.

Konferencję „Koleje Samorządowe - szanse i zagrożenia” zorganizowała Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęło m.in. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Urząd Transportu Kolejowego oraz Instytut Kolejnictwa.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Książka w podróży. Stacja – Warszawa Centralna Książka w podróży. Stacja – Warszawa Centralna
Następny artykuł Warszawa: tramwaje wracają na ul. Targową Warszawa: tramwaje wracają na ul. Targową