Jaka ma być polska kolej w 2022 r.? Plebiscyt CZT

Jaka ma być polska kolej w 2022 r.? Plebiscyt CZT

28 października 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Centrum Zrównoważonego Rozwoju zaprasza do udziału w internetowym plebiscycie na projekty kolejowe do nowych Regionalnych Programów Operacyjnych okresu 2014-2020.

Fot. Trakcja Tiltra

Obecnie trwa negocjowanie z Komisją Europejską ostatecznego kształtu Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020. Większość województw uzyskało znacznie więcej środków niż w okresie 2007-2013. Komisja Europejska zastrzegła, aby na kolej zostało przeznaczone aż o 80 proc. więcej niż dotychczas. Zdaniem Centrum Zrównoważonego Transportu należy rozpocząć publiczną dyskusję w regionach nad przeznaczeniem tych środków.

Dlatego też CZT uruchomiło plebiscyt na projekty kolejowe do RPO poszczególnych województw.

Chcemy pomóc samorządom zidentyfikować możliwe do realizacji projekty kolejowe i wysondować ich poparcie społeczne. Każdy może zgłosić własny projekt oraz wziąć udział w głosowaniu – informuje Marcin Adam Wróbel z Centrum Zrównoważonego Transportu.

Efektem plebiscytu będą listy rankingowe dla każdego województwa, szeregujące proponowane projekty według liczby uzyskanych głosów. Centrum wyraża nadzieję, że będą one służyły pomocą władzom województw przy decydowaniu  o przeznaczeniu środków z RPO.

Plebiscyt odbywa się w internecie, na stronie www.kolej2022.pl. Do końca października można zgłaszać propozycje projektów, a głosować będzie można w okresie od 5 do 20 listopada.

Na witrynie Kolej2022 możemy zapoznać się również z dotychczasową korespondencją pomiędzy urzędami marszałkowskimi a kolejarzami z PKP Polskich Linii Kolejowych na temat uzgodnienia projektów do realizacji z nowych RPO.

Plebiscyt jest elementem projektu Kolej 2022, realizowanym przez CZT z Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Celem projektu jest odpowiedź na pytanie: jaka ma być kolej w Polsce w 2022 roku, kiedy zakończą się inwestycje z perspektywy unijnej 2014-2020?

- Chcielibyśmy, aby dzięki funduszom unijnym stan kolei w Polsce poprawił się do poziomu innych krajów regionu. W tym udział kolei w przewozach pasażerskich wzrósł z obecnych 4,8 proc. do średniej obecnego poziomu pozostałych krajów Europy Środkowej (Czechy, Słowacja, Węgry, Austria), wynoszącej ok. 10 proc. – podkreśla Marcin Adam Wróbel.