Stadler rozpoczął budowę FLIRT-ów dla PKP IC

Stadler rozpoczął budowę FLIRT-ów dla PKP IC

29 października 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W zakładzie w Siedlcach, Stadler pochwalił się dwoma pudłami (z zamontowanymi pulpitami sterowniczymi) skrajnych wagonów pierwszego z 20 elektrycznych pojazdów trakcyjnych przeznaczonych dla PKP Intercity.

Fot. Adam Brzozowski

Jak zapewniają przedstawiciele Stadlera pierwszy pojazd będzie gotowy na wiosnę przyszłego roku. Wówczas rozpoczną się testy wewnętrzne weryfikujące sprawność techniczną. Następnie, najprawdopodobniej w marcu, pojazd trafi na tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.

- Cztery pierwsze EZT-y powstaną w Siedlcach. Przy kolejnych pojazdach, wagony sterownicze będą montowane przez Stadlera a środkowe przez Newag - mówi Piotr Konczewski, kierownik działu inżynierii produkcji Stadler Polska.

W początkowym etapie produkowane są pudła wagonów, z których zostaną zestawione pociągi. Do montażu 20 gotowych pojazdów będzie potrzebnych 160 pudeł. Następnie pudła wagonów zostaną umieszczone na zestawach kołowych tworząc gotowy pociąg. Dopiero później skład przejdzie testy statyczne i dynamiczne, w tym również te wymagane do uzyskania homologacji.

Producent zaznacza, że prace przy kontrakcie dla PKP Intercity idą zgodnie z harmonogramem. Oznacza to, że nowe pociągi zostaną dostarczone do października 2015 roku.

Przypomnijmy, PKP Intercity podpisało umowę z konsorcjum Stadlera i Newagu na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych 18 listopada 2013 roku. Ośmioczłonowe pojazdy te będą kursować na głównych liniach między Warszawą, Szczecinem, Gdynią, Olsztynem, Katowicami i Krakowem. Bogate wyposażenie wnętrza pojazdów zapewni komfort nawet podczas wielogodzinnej podróży.

Do dyspozycji pasażerów zostaną oddane przedziały pierwszej i drugiej klasy, wydzielona przestrzeń barowa oraz wizualny i akustyczny system informacji pasażerskiej. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację i zapewniają dostęp dla osób niepełnosprawnych. Drzwi oddzielające strefę pasażerską od przejścia między wagonami oraz strefy wejściowej zagwarantują dodatkowy komfort. Przy każdym fotelu zamontowane będzie gniazdko elektryczne oraz indywidualne oświetlenie. Tradycyjne tablice informacyjne zastąpią elektroniczne wyświetlacze, na których będą pojawiać się komunikaty o przebiegu trasy. Dostępny będzie również nowoczesny system informacji pasażerskiej. Pociągi będą rozwijały prędkość 160 km/h.

Umowa z PKP Intercity, oprócz dostawy pojazdów, obejmuje także ich 15-letnie utrzymanie techniczne. Cena dostawy pojazdów wynosi 1,15 mld zł, a koszt serwisu: 464 mln 940 tys. zł.

Opis pojazdu:

  • jasne, przyjazne dla pasażerów wnętrze,
  • jednoprzestrzenne pomieszczenie dla pasażerów, bezstopniowe, łatwe do przejścia,
  • 8 par drzwi wejściowych z każdej strony,
  • wydzielona przestrzeń barowa z dogodnym dostępem dla osób niepełnosprawnych,
  • przedział socjalny z oddzielnym WC i prysznicem dla obsługi przestrzeni barowej,
  • przedział konduktorski,
  • klimatyzacja w przedziale pasażerskim oraz kabinie maszynisty,
  • zamknięty system WC przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych,
  • ergonomiczna kabina maszynisty,
  • sprzęg automatyczny,
  • trakcja wielokrotna - dwa pojazdy,
  • pudło wagonu z wytłaczanych profili aluminiowych,
  • resorowane pneumatycznie wózki napędowe i toczne,
  • redundantne wyposażenie trakcyjne z chłodzonymi wodą przekształtnikami trakcyjnymi w technice IGBT,
  • nowoczesny system sterowania pojazdem,
  • ergonomiczna diagnostyka pojazdu z możliwością zdalnego odczytu danych, wykorzystywana przy utrzymaniu pojazdów,
  • nowoczesny system informacji pasażerskiej i monitoring wideo,
  • systemy bezpieczeństwa pociągu ETCS i SHP.