Avia Rail 2014: warto się wzorować na zagranicy

Avia Rail 2014: warto się wzorować na zagranicy

07 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Do zintegrowania połączeń lotniczych potrzeba woli politycznej, ale w tych staraniach trzeba się liczyć także z „wąskimi gardłami”, jak punkty kontroli bezpieczeństwa. To niektóre wnioski z debaty, która odbyła się w ramach konferencji Avia Rail 2014, organizowanej przez KOW media&marketing.

Fot. Adam Brzozowski

Według Tomasza Warszy, radcy ministra infrastruktury w Departamencie Rozwoju Kolei, o atrakcyjności kolejowych linii prowadzących na lotniska decyduje kilka czynników, m.in. udana współpraca samorządów, inwestycje oraz oferta dla pasażerów. Jego zdaniem należałoby również zastanowić się, jaki będzie charakter połączenia.

Krzysztof Ksit, prezes LOT Aircraft Maintenance Services, podkreślił w trakcie dyskusji, że warto wzorować się na zagranicznych przykładach integracji kolei i transportu lotniczego.

– Lufthansa zaczęła współpracować z Deutsche Bahn w latach 80, ale już w latach 70. zdecydowali o tym politycy. Tak samo było we Francji. Czyli potrzeba jest decyzja polityczna – podkreślił.

Dodał również, że należałoby się zastanowić nad tym, czy Polska chce mieć linie KDP i czy stacja takiej linii powinna się też znaleźć na lotnisku.

Pomocna w integracji przewozów może być też odprawa pasażerów samolotów już na dworcu kolejowym.

– Dziś są już dostępne karty wstępu do samolotu w telefonach – opowiada Marcin Opaliński, prezes LS Airport Services. – Odprawa na styku kolei i dworca jest dokonywana w Szwajcarii. Pasażer może się odprawić nawet w domu, bagaż zostawić na dworcu, ale nie unikniemy później punktu kontroli bezpieczeństwa. Ze względu na zagrożenie terrorystyczne taka kontrola będzie musiała się odbyć.

Wielu podróżnych czeka na wybudowanie stacji kolejowej przy lotnisku w Modlinie. Nie wszyscy jednak uważają, że to dobry pomysł. Michał Kaczmarzyk, dyrektor naczelny P.P. "Porty Lotnicze", twierdzi, że atrakcyjność portu w Modlinie nie zmieni się, jeśli poprawi się jego połączenie kolejowe (dziś ze stacji w Modlinie trzeba dojechać autobusem).

– Z kolei do na lotnisko Chopina dojeżdża tylko 7-8 proc. pasażerów. Ten wynik poprawi się, kiedy oddany będzie do użytku nowy terminal. Zaczniemy wtedy promować połączenie kolejowe. Dziś pociągi SKM i KM muszą konkurować z autobusami i taksówkami – opowiada Kaczmarzyk.

Wypowiedzi pochodzą z debaty „Polityka transportowa państwa w kontekście wyzwań dla branży kolejowej i lotniczej”, która odbyła się w ramach konferencji Avia Rail 2014. Moderatorem tej dyskusji była Małgorzata Cur–Kamieńska z kancelarii Elżanowski Cherka&Wąsowski.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Startuje budowa centrum przesiadkowego w Chorzowie Startuje budowa centrum przesiadkowego w Chorzowie
Następny artykuł Zablokowany przejazd pociągów na stacji Warszawa Powiśle Zablokowany przejazd pociągów na stacji Warszawa Powiśle