– W komunikacji z Polską obserwujemy tendencję wzrostu wielkości przewozów towarowych. W ciągu 8 miesięcy 2014 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2013 r. wielkość przewozów na przejściu granicznym Kuźnica Białostocka – Grodno wzrosła o 9 proc. – wyjaśnia w rozmowie z „Kurierem Kolejowym” pierwszy wiceminister transportu i komunikacji Eugeniusz Rogaczow.
Polsko-białoruskie przejścia graniczne Małaszewicze – Brześć, Kuźnica Białostocka – Grodno odgrywają ważną rolę w rozwoju intermodalnych przewozów towarowych. Jakie są perspektywy rozwoju w tym obszarze?
Ruch tranzytowy przez terytorium Republiki Białorusi w kierunku portów bałtyckich jest wyraźnie wyższy niż w kierunku wschód-zachód-wschód przez białorusko-polskie przejścia graniczne. Jeżeli całkowita wielkość przewozów tranzytowych w pierwszym półroczu 2014 r. wyniosła 24 mln ton, to w relacji z portami bałtyckimi przetransportowano 16 mln ton, w relacji wschód-zachód – 2,1 mln ton, zachód-wschód – 0,5 mln ton, co również nie jest mało. Z racji tego, że jesteśmy zachodnią bramą Unii Celnej Białorusi, Rosji i Kazachstanu, mamy rozwiniętą infrastrukturę transportowo-logistyczną na granicy z Polską oraz korzystne położenie geopolityczne na skrzyżowaniu kolei 1435 mm i 1520 mm, pozycjonujemy siebie jako wiarygodnego partnera w zakresie zapewnienia dostępu do rynków państw Unii Europejskiej.
Koleje Białoruskie, Koleje Rosyjskie i Koleje Kazachskie wstępnie uzgodniły projekty Statutu OTLK (Zintegrowanej Spółki Transportowo-Logistycznej) oraz szeregu innych dokumentów wewnętrznych. Obecnie trwają prace nad projektem porozumienia dotyczącego OTLK, możliwego do przyjęcia przez wszystkie strony. Głównym zadaniem OTLK będzie uruchomienie bezpośredniego pociągu dla lądowego tranzytu ładunków z Chin do Europy. Nadawcom ładunków z Chin oferowane będą kompleksowe usługi z konkurencyjną ceną i jakością. Ze wstępnych szacunków wynika, iż wielkość przewozów kontenerowych na sieci Kolei Białoruskiej do roku 2020 zwiększy się 4,5-krotnie, co odpowiednio zwiększy przychody z wykorzystania infrastruktury kolejowej 4,6-krotnie. Pozwoli to przyciągnąć inwestycje w rozwój infrastruktury terminalowej i magazynowej w węźle kolejowym w Brześciu.
Kolej Białoruska zajmuje się organizacją intermodalnych przewozów towarowych w ramach istniejących umów z polskimi przewoźnikami prywatnymi. Współpraca z tymi przewoźnikami pozwoliła na organizację nowych transportowo-logistycznych łańcuchów przewozu drewna, a także przewozów intermodalnych przez przejście graniczne Brześć-Terespol.
W jakich obszarach warto byłoby rozwijać współpracę między polskimi i białoruskimi kolejami?
W komunikacji z Polską obserwujemy tendencję wzrostu wielkości przewozów towarowych. W ciągu 8 miesięcy 2014 r. w porównaniu z analogicznym okresem 2013 r. wielkość przewozów na przejściu granicznym Kuźnica Białostocka – Grodno wzrosła o 9 proc., w tym przewozy drewna wzrosły prawie dwukrotnie. Przez przejście graniczne Małaszewicze – Brześć wolumen przewozów zwiększył się o 20 proc., głównie wskutek wzrostu przewozu węgla (+17 proc.), drewna (+28 proc.), metali (2,4-krotnie). Oprócz tego, na granicy z Polską zwiększa się liczba licencjonowanych przewoźników polskich. Dlatego też koleje po obu stronach granicy pracują nad ulepszeniem technologii przekazania pociągów, tworzeniem bardziej elastycznego systemu wykorzystania przez przewoźników rozkładu jazdy pociągów.
Ważną pozostaje kwestia przyśpieszenia czasu obsługi pociągów towarowych wjeżdżających z Białorusi do Polski. W tym celu potrzebne jest udoskonalenie kwestii technologicznych, szczególnie po polskiej stronie granicy (zwiększenie zdolności przepustowej stacji Kuźnica Białostocka).
Ponadto obie strony opracowują obecnie kwestie zasadności realizacji tzw. projektu „Włodawa”, która połączyłaby linię szerokotorową Kolei Białoruskich z linią PKP LHS. Projekt ten może stać się perspektywicznym pod warunkiem przyciągnięcia dodatkowej ilości przewozów ładunków oraz pozwoli zwiększyć atrakcyjność tranzytową Kolei Białoruskiej.
Cały wywiad przeczytasz w najnowszym numerze "Kuriera Kolejowego" (nr 23/2014) - do kupienia w naszym sklepie tutaj. Zachęcamy również do nabycia prenumeraty naszego dwutygodnika tutaj.