Moskwa ma już pierwszego piętrowego KISS-a

Moskwa ma już pierwszego piętrowego KISS-a

19 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Szwajcarski producent pojazdów szynowych dostarczył do Moskwy pierwszy z 25 piętrowych pociągów typu KISS, zamówionych przez rosyjskiego przewoźnika Aeroexpress. Proces ubiegania się o homologację dla pociągu, w ramach którego pojazd przejdzie testy dynamiczne na torze doświadczalnym Kolei Rosyjskich w Szczerbince, koło Moskwy, rozpocznie się od razu.

Fot. Stadler Rail

Zgodnie z planem pierwszy skład ma pojawić się na torach latem 2015 r., a ostatni ma być włączony do eksploatacji latem 2016 r. Nowe pociągi będą obsługiwać trasy między Moskwą a lotniskami międzynarodowymi – Domodiedowo, Szeremietiewo i Wnukowo.

Pierwszy, sześcioczłonowy skład piętrowy dotarł do moskiewskiej zajezdni Aeroexpress z nowej fabryki Grupy Stadler Rail zlokalizowanej na przedmieściach Mińska na Białorusi. Pojazd zaprezentowano oficjalnie w obecności mediów oraz przedstawicieli władz – Siergieja Sobianina, mera Moskwy, Maxima Liksutova, wicemera ds. rozwoju transportu i infrastruktury oraz Pierre’a Helga, ambasadora Szwajcarii w Rosji i Igora Petrishenko, ambasadora Białorusi w Rosji.

Nowe piętrowe zespoły trakcyjne mają szerokość 3 400 mm oraz wysokość 5 240 mm. Pojazdy zostały zaprojektowane tak, aby mogły stawić czoło trudnym warunkom pogodowym panującym w Rosji, czyli np. temperaturom, które wahają się między –50 a +40 stopni Celsjusza. Pociągi  powstały w oparciu o wersje pojazdów FLIRT, które są eksploatowane w Finlandii, Norwegii, Estonii i na Białorusi. Moskiewskie składy KISS osiągają prędkość 160 km/h. Ich wnętrza w przedziałach obu klas (biznesowej i ekonomicznej) są bardzo wygodne i przestronne. Pudła pociągów zostały wykonane z lekkich stopów aluminium, dzięki czemu są one o wiele lżejsze od powszechnie używanych, metalowych odpowiedników. W efekcie pociągi zużywają mniej energii, co wiąże się ze znaczącymi oszczędnościami wynikającymi z codziennego użytkowania składów.

Grupa Stadler Rail została partnerem strategicznym firmy Aeroexpress po wygraniu w 2013 r. międzynarodowego przetargu. 28 maja 2013 r. strony podpisały umowę na dostawę 25 piętrowych pociągów KISS (118 wagonów), w tym 16 czteroczłonowych oraz 9 sześcioczłonowych. Cztery pierwsze pojazdy są produkowane w szwajcarskiej fabryce Grupy Stadler Rail w Altenrhein, zaś pozostałe 21 w nowym zakładzie produkcyjnym grupy znajdującym się w Mińsku na Białorusi. Aeroexpress przeznaczyło na zakup pociągów własne środki finansowe, inwestując w rozwój kolejowych przewozów pasażerskich. Nowa flota pozwoli na 35-50- procentowe zwiększenie zdolności przewozowych Aeroexpress.

Kolejny etap to testy dynamiczne oraz inne wymagane do otrzymania homologacji, którym zostaną poddane składy. Planowane jest też sprawdzenie eksploatacji pociągów w warunkach zimowych na torze testowym w Szczerbince. Po przejściu wszystkich testów, pojazdy otrzymają dopuszczenie do ruchu. Według umowy, pierwszy pociąg ma się pojawić na torach w czerwcu 2015 r., a ostatni w czerwcu 2016 r.