Regulacje Kara pieniężna dla IC za brak informacji o taryfie

Kara pieniężna dla IC za brak informacji o taryfie

19 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego nałożył na PKP Intercity karę pieniężną w wysokości 24,8 tys. zł za bezprawne praktyki naruszające zbiorowe interesy pasażerów. Naruszenie, którego dopuściła się spółka, polegało na niepodaniu do publicznej wiadomości w stosownym terminie zmian w taryfie przewozowej, cenniku i regulaminów pomimo wejścia w życie ich obowiązywania.

Fot. Patryk Farana

Przez wskazane zaniechanie PKP Intercity naruszyło przepisy Prawa przewozowego, które stanowi, że przewoźnik jest zobowiązany podać do publicznej wiadomości, w sposób zwyczajowo przyjęty, ustalone lub stosowane przez niego taryfy lub cenniki. Ponadto, przewoźnik powinien zapewnić zainteresowanym bezpłatny wgląd do obowiązujących go przepisów przewozowych.

PKP Intercity nie wypełniło tych zobowiązań, gdyż publikacja zmian nastąpiła dopiero 12 dni po faktycznym wejściu w życie nowych postanowień. Przez swoje zaniechanie spółka wywołała konkretny skutek, w postaci pozbawienia pasażerów, także tych potencjalnych, możliwości zapoznania się z wprowadzonymi zmianami.

Ustalając wysokość kary pieniężnej, Prezes UTK wziął pod uwagę ustawowe przesłanki w postaci zakresu naruszenia przepisu, dotychczasowej działalności podmiotu oraz jego możliwości finansowych. Za czynniki wpływające na obniżenie kary organ uznał fakt, że zaniechanie PKP Intercity nie miało wpływu na bezpieczeństwo pasażerów, a przewoźnik podjął działania naprawcze i ostatecznie zrealizował swoje ustawowe zobiązania.

Kara została jednak zwiększona z uwagi na znaczną skalę naruszenia, gdyż wprowadzone zmiany mają wpływ na zakres praw i obowiązków potencjalnie nieograniczonej liczby pasażerów. Jednocześnie za okoliczność podwyższającą karę Prezes UTK uznał fakt, że PKP Intercity jest przewoźnikiem wykonującym przewozy pasażerskie na terenie całego kraju, a działalność związana z transportem kolejowym stanowi dominujący udział w całkowitej działalności spółki, która posiada znaczący udział na krajowym rynku kolejowym.