Lubuskie: Bruksela stawia na kolej

Lubuskie: Bruksela stawia na kolej

24 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Komisja Europejska nakazała władzom województwa lubuskiego zwiększyć nakłady na kolej w latach 2014-2020 w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Dotychczasowa skrajnie niekorzystna proporcja unijnych środków na inwestycje kolejowe ma ulec zmianie. 

Fot. Piotr Celiński

Na początku września br. prezes zarządu Centrum Zrównoważonego Transportu (CZT) Krzysztof Rytel wraz z kilkoma innymi instytucjami wystosował pismo do unijnego Komisarza ds. polityki regionalnej Johannesa Hahna w sprawie dysproporcji środków finansowych przeznaczanych na kolej i drogi. Dane wskaźniki dalece odbiegają od zalecanej proporcji 40:60. Należy przypomnieć, że w umowie partnerstwa na lata 2014-2020 był zapis o tym, iż kolej ma otrzymać łącznie 10,2 mld euro, a drogi 15 mld euro (w kwotach wkładu UE). Tymczasem według projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubuskiego na lata 2014-2020, który został złożony do zatwierdzenia przez Komisję Europejską, kolej ma otrzymać 26,1 mln euro, a drogi – 130,7 mln euro, co daje stosunek 17:83. Jest to jeden z najgorszych wyników na tle całego kraju, na co zwrócono szczególną uwagę we wspomnianym piśmie.

Komisja Europejska pozytywnie odniosła się do listu CZT i nakazała zmniejszyć alokacje na drogi, a zwiększyć na kolej. Informację tę potwierdziła marszałek województwa lubuskiego Elżbieta Polak. Nie wiadomo jeszcze, w jaki sposób zostaną wykorzystane pieniądze – czy na nowy tabor, czy na inwestycje infrastrukturalne. Jak podkreśla marszałek Polak, dyskusje o wykorzystaniu milionów euro z Brukseli, nie należą do najłatwiejszych. Komisja Europejska stawia bowiem sprawę jasno i domaga się istotnych zmian w nowym programie operacyjnym dla województwa lubuskiego. Zmniejszenie alokacji na transport drogowy i zwiększenie finansowania kolei będzie w najbliższych latach jednym z głównych wyzwań dla władz woj. lubuskiego.