SKR połączy Oświęcim z Tychami

SKR połączy Oświęcim z Tychami

24 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Dzięki porozumieniu PKP Polskich Linii Kolejowych, Kolei Śląskich oraz władz samorządowych zostanie przywrócony ruch pasażerski z Tychów do Oświęcimia. To dobra wiadomość dla mieszkańców, którzy dojeżdżając do pracy na Śląsku samochodami lub busami tracą czas na zakorkowanych drogach.

Fot. Przemysław B. Jezierski

Co prawda, rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 dla połączenia Orzesze Jaśkowice - Tychy - Baraniec - KWK Piast - Nowy Bieruń - Oświęcim znalazła się na rezerwowej liście projektów do realizacji w ramach kontraktu terytorialnego województwa śląskiego, mimo to przedsięwzięcie ma duże szanse stać się jedną z podstawowych inwestycji do 2020 r.

Adam Zdziebło podpisując kontrakt pod koniec września podkreślał, że „lista projektów będzie aktualizowana, zmieniana w razie potrzeb”. Taką potrzebę wyrazili właśnie przedstawiciele władz lokalnych z gmin znajdujących się między Tychami a Oświęcimiem oraz Zakładu Linii Kolejowych w Sosnowcu, którzy 10 dni temu podpisali list intencyjny w sprawie poprawy stanu technicznego i reaktywacji przewozów kolejowych na tej trasie.

To szczególnie istotne dla kilku tysięcy ludzi, którzy z powiatu oświęcimskiego dojeżdżają do pracy w zakładach Tychach i Bieruniu (Fiat, Kopalnia "Piast", Danone). Natomiast, w drugą stronę jeżdżą chociażby studenci Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Oświęcimiu.

Koleje Śląskie już w 2011 r. zadeklarowały, że kursy będą realizowane szynobusami w ramach Szybkiej Kolei Regionalnej, która funkcjonuje obecnie na trasie z Tychów do Katowic. Plan zakłada, że po rewitalizacji 22-kilometrowej linii z Oświęcimia do Tychów będzie można dostać się w 30 minut. W tej chwili pokonanie tej trasy najszybszym busem zajmuje ok. 50 min. Dodatkowo, projekt SKR zakłada, że w przyszłości pociągi mogłyby połączyć Tychy z Krakowem w ramach wspólnej strategii Małopolski i Śląska, która przewiduje poprawę komunikacji między obydwoma województwami.

Deklaracja woli współpracy samorządów pozwoli na ubieganie się o środki UE w ramach perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Koszt inwestycji szacuje się na ok. 70 mln zł. Natomiast PKP Polskie Linie Kolejowe poprzez udział w podpisaniu listu intecyjnego podkreślają swoją gotowość do realizacji przedsięwzięcia.

W 2015 r. PLK mają przygotować studium wykonalności inwestycji, a następnie dokumentację projektową. Niezależnie od projektu linia Tychy - Bieruń już jest modernizowana. Wykonano remont nawierzchni kolejowej linii 179 na odcinku Tychy - Górki Ściernie za kwotę ponad 17 mln zł oraz remont kładki dla pieszych nad linią kolejową przy ul. Staromłyńskiej za kwotę około 100 tys. zł.