Miliardy z UE dla stolicy - na pociągi i tramwaje

Miliardy z UE dla stolicy - na pociągi i tramwaje

25 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wydłużenie drugiej linii metra o 11 kolejnych stacji, rozbudowa sieci tramwajowej oraz zakup nowych pociągów dla Szybkiej Kolei Miejskiej – to tylko część inwestycji zawartych w podpisanym dziś kontrakcie terytorialnym dla województwa mazowieckiego. Oprócz tego zyskają również koleje regionalne.

Fot. Maciej Sobkiewicz

Kontrakt terytorialny zawiera najważniejsze inwestycje, które mają być realizowane głównie przy udziale środków unijnych w kolejnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020. To umowa ramowa między rządem i samorządem województwa. Przedstawione są w nim konkretne działania i możliwe źródła finansowania – środki unijne z programu krajowego czy regionalnego lub te pochodzące z budżetu państwa. Co władze województwa i stolicy wynegocjowały dla Warszawy? Na liście znalazło się wiele inwestycji kluczowych dla stolicy.

W nowej unijnej perspektywie finansowej samorządy, w tym Warszawa, stawiają na ekologiczny transport szynowy. Zagwarantowane są środki na rozbudowę II linii metra – etap II i III, czyli odcinka zachodniego, od Ronda Daszyńskiego do stacji Księcia Janusza i odcinka wschodnio-północnego, od Dworca Wileńskiego do stacji Targówek 2, łącznie 6 stacji w II etapie. W III etapie powstanie 5 nowych stacji od stacji Księcia Janusza do stacji Powstańców Śląskich i z drugiej strony do stacji Bródno. Ta inwestycja to nie tylko rozbudowa samej linii o 12,2 km i 11 nowych stacji, ale też zwiększenie ilości taboru.

Kontrakt terytorialny przewiduje także dla Warszawy pakiet zadań dotyczących zrównoważonej mobilności miejskiej i ekologicznego transportu, w ramach którego przewidziano rozwój i modernizację sieci tras tramwajowych w stolicy, a także zakup nowoczesnego taboru. Na nowe, zmodernizowane pociągi będą mogły liczyć zarówno Szybka Kolej Miejska, jak i Koleje Mazowieckie.

Obie spółki otrzymają również wsparcie na inwestycje związane z zapleczem technicznym (KM – w Sochaczewie, Tłuszczu i Radomiu, a SKM – na modernizację Stacji Postojowo-Technicznej Szczęśliwice). Inwestycje związane z koleją to także modernizacja torów kluczowych linii zapewniających dostępność w ramach ruchu aglomeracyjnego: średnicowej (między dworcami Warszawa Zachodnia a Warszawa Wschodnia oraz linii obwodowej (odcinek Warszawa Gołąbki – Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska).

W sumie, podpisano już trzynaście kontraktów. Nie zawarły go jeszcze województwa: lubelskie, podkarpackie i pomorskie.

Zaangażowanie środków w poszczególnych województwach przedstawia się następująco:  w dolnośląskim (27,9 mld zł), kujawsko-pomorskim (20,6 mld zł), lubelskim (26,3 mld zł), lubuskim (11,8 mld zł), łódzkim (25,2 mld zł), małopolskim (32,8 mld zł), mazowieckim (49,1 mld zł), opolskim (10,1 mld zł), podkarpackim (21,9 mld zł), podlaskim (18,5 mld zł), pomorskim (30,6 mld zł), śląskim (40.9 mld zł), świętokrzyskim(14,3 mld zł), warmińsko-mazurskim (18,8 mld zł), wielkopolskim (29,6 mld zł), zachodniopomorskim (21,5 mld zł).

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł WKD: więcej gwarantowanych kursów EN97 i EN95 WKD: więcej gwarantowanych kursów EN97 i EN95
Następny artykuł Wypadek  śmiertelny z udziałem Pendolino Wypadek śmiertelny z udziałem Pendolino