Klepacki: potrzeba więcej wolnego rynku w transporcie

Klepacki: potrzeba więcej wolnego rynku w transporcie

26 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Polski transport musi być coraz bardziej wolnorynkowy – przekonuje Zbigniew Klepacki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Przyznaje, że potrzebne są minimalne regulacje i państwowa infrastruktura, ale przewoźnicy muszą lepiej odpowiadać na potrzeby pasażerów.

Fot. Newseria

‒ Założenie jest takie, że infrastruktura jest państwowa i w tej infrastrukturze poruszają się przewoźnicy prywatni lub publiczni, którzy przewożą ludzi w różne miejsca. Myślę, że tu jest zdecydowanie większa rola rynku i jestem głębokim zwolennikiem mocno rynkowego, wolnokonkurencyjnego podejścia do tych aspektów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Zbigniew Klepacki, wiceminister ds. kolejnictwa w MIR.

Klepacki podkreśla, że integracja i rozwój infrastruktury muszą pozostać pod nadzorem centralnym. Częściowo jest to związane z finansowaniem – resort infrastruktury jest głównym urzędem rozdzielającym środki unijne. Ministerstwo nie tylko samo zarządza m.in. Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko (27,4 mld euro w latach 2014-2020) i nowym instrumentem Connecting Europe Facility (ok. 3 mld euro), lecz także współpracuje z samorządami przy opracowywaniu regionalnych programów operacyjnych.

Choć przy inwestycjach nie daje się uniknąć problemów, integracja infrastruktury postępuje. Zdaniem Klepackiego o ile infrastruktura powinna pozostać pod zarządem państwa, to znacznie bardziej wolnorynkowe powinno być podejście do usług transportowych.

‒ Nie wyobrażam sobie, żeby to mógł być system zarządzany centralnie przez urzędnika z Warszawy, który będzie decydował, skąd mają latać samoloty, gdzie mają jeździć pociągi itp. To klient powinien decydować, a my powinniśmy iść za jego oczekiwaniami i potrzebami, tak jak to się dzieje w prywatnym biznesie – przekonuje Klepacki.

Przyznaje jednak, że brak możliwości kontroli nad samorządami doprowadził do biznesowo nieuzasadnionych inwestycji, takich jak np. budowa nowych lotnisk, którym bardzo trudno osiągnąć próg rentowności wynoszący 1-1,5 mln pasażerów odprawionych rocznie.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Pracownicy PR w przedszkolu z okazji Święta Kolejarza Pracownicy PR w przedszkolu z okazji Święta Kolejarza
Następny artykuł Kolej na SMS – nowa usługa Kolei Śląskich Kolej na SMS – nowa usługa Kolei Śląskich