MIR rozpoczyna przyjmowanie uwag do WPiK

MIR rozpoczyna przyjmowanie uwag do WPiK

26 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zaprasza wszystkich zainteresowanych do udziału w konsultacjach publicznych projektu uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015.

Fot. Rafał Wilgusiak

Opinie, stanowiska, uwagi i sugestie można przekazywać w formie elektronicznej na załączonym formularzu na adres: wpik@mir.gov.pl, bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, o którym mowa w ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym lub pisemnie na adres: Departament Transportu Kolejowego, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, ul. Chałubińskiego 4/6, 00 - 928 Warszawa.

Termin na wyrażenie opinii o projekcie wynosi 35 dni od daty ukazania się niniejszego ogłoszenia.

Zmiana we WPIK polegają na zaktualizowaniu załączników nr 1-5 Programu oraz dodaniu załącznika nr 3 do uchwały stanowiącego wykaz zadań rozpoczętych w perspektywie 2007-2013, dla których planowana jest kontynuacja w perspektywie finansowej UE 2014-2020. Załącznik nr 3 do uchwały, zawierający 7 zadań rozpoczętych w perspektywie 2007-2013, dla których planowana jest kontynuacja w perspektywie finansowej 2014-2020, opiewa na kwotę 4,6 mld zł, w tym 3,1 mld zł ze środków UE, 0,61 mld zł ze środków budżetu państwa oraz 0,94 mld zł ze środków własnych PKP PLK S.A., w tym 0,78 mld zł pochodzących z kredytu EBI i 0,16 mld zł pochodzących z emisji obligacji.

Aktualizacja Programu uwzględnia również usunięcie 13 projektów zakończonych w 2013 roku o łącznej wartości 180,36 mln zł, rozstrzygnięcia przetargowe, przesunięcia harmonogramów oraz zmiany wynikające z wyceny zwiększonego zakresu robót na niektórych projektach.

W nowej uchwale dotyczącej WPiK uwzględniono też zapotrzebowanie PKP PLK na środki z emisji obligacji na trwałe finansowanie projektów, które wynosi 3,4 mld zł. Do tej pory spółka wyemitowała obligacje w łącznej wysokości 3 mld zł (1,5 mld w grudniu 2013 r. i 1,5 mld w sierpniu 2014 r.). PKP PLK może wyemitować jeszcze dwie serie obligacji w łącznej wysokości 700 mln zł. Z tej kwoty 400 mln zł zostanie przeznaczone na trwałe finansowanie projektów wskazanych w Programie, natomiast 300 mln zł będzie przeznaczone na prefinansowanie projektów.

W celu ograniczenia środków budżetu państwa rząd chce dla części zadań pozyskać dofinansowanie ze środków UE na lata 2014-2020. Dotyczy to, w szczególności, następujących projektów:

  • Prace na linii kolejowej 273 na odc. Rudna Gwizdanów – Głogów;
  • Budowa łącznicy kolejowej wraz z przystankiem osobowym w ciągu linii kolejowych nr 97 Skawina - Żywiec i nr 98 Sucha Beskidzka – Chabówka;
  • Prace przygotowawcze dla wybranych projektów perspektywy 2014-2020;
  • Przebudowa infrastruktury obsługi podróżnych na stacjach i przystankach w celu dostosowania do obsługi osób o ograniczonej mobilności;
  • Projekt, dostawa i instalacja elementów prezentacji dynamicznej informacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu wizyjnego wraz z infrastrukturą techniczną na dworcach i przystankach kolejowych.

Najważniejsze zmiany programu dotyczące poszczególnych projektów to:

  1. Projekt dotyczący Łodzi, Lot B nr POIiŚ 7.1-24.2, powraca do finansowania ze środków unijnych w ramach POIiŚ.
  2. Zwiększenie wartości projektu „Modernizacja linii kolejowej E 30, etap II, odcinek Zabrze - Katowice - Kraków” do około 2,7 mld zł oraz przesunięcie terminu jego zakończenia na 2018 rok. Zmiany wynikają z rozwiązania umowy z wykonawcą. Zasadnicza część projektu przewidziana jest do realizacji w ramach perspektywy finansowej 2014-2020.
  3. Zmniejszenie wartości projektu dotyczącego Portu Gdańsk nr POIiŚ 7.1-4.1 na podstawie podpisanej umowy z wykonawcą oraz przeniesienie w całości do realizacji w ramach perspektywy finansowej 2014-2020.
  4. Usunięcie 2 projektów: „Budowa połączenia kolejowego MPL „Katowice” w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej, odcinek Katowice -Pyrzowice – Prace przygotowawcze” oraz „Zabudowa systemu zdalnej diagnostyki dla automatyki kolejowej i rozjazdów na liniach kolejowych E 65/C-E65 oraz nr 8 i 64 - Prace przygotowawcze”.
  5. Dodano nowe projekty. Przede wszystkim projekt „Dostawa i instalacja elementów prezentacji dynamicznej informacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu wizyjnego wraz z infrastrukturą techniczną na dworcach, stacjach i przystankach olejowych” o wartości ok. 700 mln zł, 4 projekty w grupie RPO oraz linie objazdowe dla inwestycji planowanych w perspektywie 2014-2020, jak również najpilniejsze inwestycje w zakresie bezpieczeństwa, których realizację nakazał Urząd Transportu Kolejowego.

W wyniku wprowadzenia powyższych zmian wartość Programu ogółem uległa zmniejszeniu z 36,5mld zł do 32,3 mld zł.

Jednocześnie zmianie uległa docelowa długości torów kolejowych objętych robotami budowlanymi w ramach Programu z 5817,3 km do 5765,3 km. Liczba projektów zwiększyła się z 140 do 154.

Projekt dostępny jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej.